Tijdens onze eerste ontmoeting werken we in de voormiddag samen met Marianne Peeters.
Nadat Marianne een drietal jaren actief was in het Buso, trok ze naar het buitenland. Bij haar reis naar Engeland gingen haar ogen open; een stevige trip langs primaire reflexen, neuro-anatomie, en evenwichtsperikelen en nog wat meer neuro-anatomie,… maakt dat ze de dag van vandaag een bewegingsprogramma gebruikt om het potentieel van kinderen volledig bloot te leggen. Daarover schreef ze ‘Eerst bewegen, dan leren’ een boek over primaire reflexen. Momenteel is ze als kinesiste werkzaam bij het ‘Medisch Psychopedagogisch Centrum: Station kinderen Centraal, Halte voor Gezinnen’. Dat staat voor een plek waar kindertherapeuten samen werken en samen zorg dragen voor kinderen en jongeren in ontwikkeling. Marianne vertelt hoe ze in haar praktijk peuters, kleuters en jonge kinderen vooruit helpt! Een boeiende voormiddag!
In de namiddag brengt Cindy Maes ons haar verhaal over ‘relax in de klas’
De wereld draait door, alsmaar sneller. We leven in de prestatiemaatschappij en die schiet haar doel al eens voorbij. Veel volwassenen dragen er de fysieke en mentale gevolgen van. En helaas sijpelt het ook door naar onze kinderen op school, in de academie, de sportclub… In combinatie met een zeer sedentaire levensstijl – het lijkt wel of we de hele dag naar een scherm turen, van TV tot tablet – zet het hun welbehagen sterk onder druk.
Terug naar de tijd van toen? Nee, maar we vinden wel dat we kinderen van kleins af aan kunnen leren het hoofd te bieden aan de eisen van een steeds sneller draaiende samenleving, met in ons achterhoofd hun huidig en toekomstig welzijn. Omgaan met deze realiteit vraagt weerbaarheid en bewust zijn van mogelijkheden. Daarvoor ontwierp de organisatie waarvoor Cindy Maes werkt, een mooi programma