Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ALo-07 J.U.D.O. : Judo Uncovered Da’s Oersterk

Doelstellingen:

Bewegingsdoelen (1ste graad): 1, 2, 3, 4, 5, 6, 27, 28, *30

Persoonsdoelen (1ste graad): *22, 31, 32, *34, *35

Leerinhoud (1ste graad): contact en verdediging 23

 

Bewegingsdoelen (2de graad): 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 18, 19, 20, *21, *22

Persoonsdoelen (2de graad): 24, 25, *27, *28, *29, *30

Leerinhouden (2de graad): contact en verdediging 9, 12, 13

Doelgroep:

Leraren Lichamelijke opvoeding Secundair Onderwijs en Buitengewoon Secundair Onderwijs

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

In het eerste gedeelte wordt via trek- en duwspelen de link gelegd met het grondgevecht in judo. Een grote verscheidenheid aan trek- en duwspelen wordt aangeboden rekening houdend met organisatorische aspecten, zoals: kleine ruimtes, beperkte beschikbaarheid van materialen, …

De opbouw neemt stelselmatig de (drempel)vrees weg om in contact te gaan met een medeleerling. De verschillende oefeningen zorgen voor een continue wisselwerking in het werken voor, met en tegen elkaar.

Tevens wordt getoond hoe aanknoping kan gevonden worden met thema’s als pestgedrag, gezond bewegen, e.a.

In het tweede focussen we op het grondgevecht en hebben aandacht voor de daarbij gangbare technieken, zoals: houdgrepen, bevrijdingen en omkeerbewegingen.

Strategie en methode:

Doorheen een periode ontwikkelt de leerling stapsgewijs een (lichaams)besef; gaande van kracht in rust, over kracht in beweging, naar kracht onder druk, tot (veer)kracht in verschillende situaties. Deze oefeningen laten het toe om op een veilige en leervolle manier te komen tot de grondtechnieken en het daarbij aansluitende eindproduct.

Hoe concreter het eindproduct vooropgesteld wordt, hoe scherper de leerling zijn leren kan richten. Centraal staat hier het grondgevecht tussen 2 leerlingen, elk bijgestaan door een coach, en dit onder onder leiding van een scheids- en hulpscheidsrechter. Het doorschuifsysteem zorgt dat elke leerling elke rol heeft ingevuld. Alle rollen die aan bod komen binnen dit eindproduct bestaan uit 2 pijlers, namelijk: de wat? (= de handeling) en de hoe? (= de wijze waarop de handeling gedaan moet worden).

Doorheen de periode wordt er van een LK-gestuurde naar een gedeelde sturing gewerkt via kijkwijzers en de integratie van hierboven genoemde strategische rollen. Op deze wijze verhogen we de betrokkenheid en lokken nog meer het samenwerkend en zelfverantwoordelijk leren uit.

Bijkomende info:

Jimmy Geudens - Master Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen

Competentie in gevechtssport: 

Actueel:   Lector Thomas More - Kempen - Lerarenopleiding & Sport en Bewegen

Trainer JC Vosselaar

Actief lid: Judo - BJJ - Thai Boxing

Verleden: Module ‘afweertechnieken’ 7de jaar integrale veiligheid (Se-n-Se)

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

De deelnemers hebben een lange (sport)broek aan (om brandwonden te voorkomen na aanraking met de ondergrond). Geen broek met ritsen onderaan de broekspijpen.


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 7 december 2016 inschrijven en tot en met vrijdag 9 december 2016 uitschrijven.
Bijdrage: 35,00 Euro
Lesgever: Mertens Leen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Sint-Eduardusinstituut (Inschrijven afgesloten)
Broeder Frederikstraat 3
2170 Merksem (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 14 december 2016 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.