Het brein is in. Dankzij verbeterde onderzoeksmethoden heeft de wetenschap ontdekt dat het brein dankzij zijn plasticiteit zijn hele leven lang blijft veranderen. De adolescentie is een heel gevoelige periode, omdat de capaciteit van het brein dan op zijn maximum is.
De gevolgen van deze groeispurt zijn voor de tiener en zijn opvoeders enorm. Het typische pubergedrag zorgt voor heel wat kopzorgen. Maar ook het verwerken van cognitieve informatie en het vasthouden van de aandacht maken een hele evolutie door.
In De opvoeder-studiemeester: meester van het tienerbrein onderzoekt Philip Brinckman, prefect en directeur van het internaat van het Sint-Jozefcollege te Turnhout, het anders-zijn van het tienerbrein. Hij staat stil bij zowel de emotionele als cognitieve veranderingen. Hij geeft 9 handvatten om de prefrontale cortex van de tiener te steunen, te sturen en te inspireren.
Tijdens de sessie wordt er ook ingezoomd op het multimediagebruik van tieners. Meisjes lijken te dikwijls op sociale media te zitten en een aantal jongens verspelen veel tijd aan het gamen. Hoe kun je hier op school best mee omgaan en wat zijn de gevolgen voor het tienerbrein?
De sessie beoogt ook 'het brein van de toehoorders te veranderen'. Veel te vaak ergeren ouders, leraars en opvoeders zich aan het onvolgroeide adolescentenbrein. Tieners zijn echter heel gevoelig aan een respectvolle omgang. Net zo min we ons moeten ergeren aan de taalonbekwaamheid van de baby, moeten we ons ergeren aan het pubergedrag.
Dit betekent niet dat we het tienergedrag zomaar op zijn beloop moeten laten. Integendeel!
Vanuit de praktijkervaring van een school en een internaat bekijkt Philip Brinckman concrete voorbeelden waarmee ieder – en voor deze sessie in het bijzonder het ondersteunend personeel - aan de slag kan.