9 – 9.30 u: onthaal met koffie
9.30 – 10 u: Van digifoob tot whizzkid: digitale didactiek in de lessen Latijn en Grieks: een trend? Een hype? Een must? Een meerwaarde?
door Mieke Lietaert, pedagogisch begeleider klassieke talen Regio West-Vlaanderen
In een korte inleiding krijg je een overzicht van wat de meerwaarde van ICT in onze lessen kan zijn: van ontwikkelen van mooi lesmateriaal en middelen voor een interactieve les tot het opvrolijken van je les met een leuke app. Waar sta jij op de digitale kaart en waar wil je naartoe?
10 – 11.05 u: Mee(r) met ict: digitale didactiek
door Erik Devlies, leraar Frans en medewerker Klascement
De wereld draait door, technologie evolueert veel sneller dan onderwijs, er gaat geen dag voorbij of er komt een nieuwe app of ICT-toepassing bij die mogelijks inzetbaar is in de klas. Kwaliteit komt uiteindelijk wel boven drijven, maar zelfs dan is het keuzes maken. Welke criteria hanteer je best in je selectie en ook je keuze van werkwinkels wordt zo meteen een pak makkelijker.
11.10 – 12.30 u: werkwinkelsessie 1 (alles behalve ww 3)
Let op: Alleen voor werkwinkelsessie 1 maak je nu je keuze. Voor sessie 2 en 3 kan je je keuze op het moment zelf maken op basis van wat je in het plenum gehoord hebt. Elke werkwinkel wordt twee of drie keer gegeven. Alleen het beginnende tabletgebruik (ww 8) gaat enkel tijdens sessie 1 door.
Werkwinkel 1: Power up your point. Betere powerpoints met interactie
Door Erik Devlies, leraar Frans en medewerker Klascement
Powerpoint is nog steeds de meest-gebruikte presentatietool, maar de meesten gebruiken slechts een fractie van de mogelijkheden.
Geen cursus Powerpoint, maar een lesje in hoe je het handig kan inzetten om interactie met je klas te verkrijgen met of zonder toestellen voor leerlingen. Een extra low-tech toepassing geeft je dus een assortiment om de antwoorden van de hele klas snel te kunnen opvragen.
Met volgende devices kan je deelnemen: laptop (Windows of Apple); tablet enkel als je gewend bent erop te noteren.
Dit moet al op je device staan: Powerpoint
Verder mee te brengen: een ppt-presentatie die je in de klas gebruikt.
Werkwinkel 2: Socrative … een andere manier van ondervragen én remediëren
Door Kathleen Janssens, lerares Latijn, Sint-Ludgardisschool Merksem
In deze sessie leer je een account aanmaken en de mogelijkheden van Socrative ontdekken. Toetsen of remediëringen voor grammatica, lectuur of antieke cultuur met meerkeuzevragen, open vragen, Ja/Neen-vragen opstellen, delen met collega’s … Het kan allemaal! Tevens biedt Socrative je de mogelijkheid om de resultaten van je leerlingen te downloaden.
Met volgende devices kan je deelnemen: - (ict-lokaal)
Dit moet al op je device staan: -
Verder mee te brengen: handboek, lesmateriaal, USB-stick …
Werkwinkel 3: Iedere leerling actief dankzij Nearpod
Door Wendy Geerts, lerares klassieke talen en mediacoach, Klein Seminarie, Hoogstraten
In deze sessie leer je een account aanmaken en een les maken met Nearpod. Jij bepaalt het lestempo en wat leerlingen te zien krijgen op het scherm van hun pc of tablet. Op jouw scherm zie je als leerkracht meteen wat elke leerling individueel antwoordt op “Vat deze zin samen in je eigen woorden” of “Deel met strepen de zin op in woordgroepen” of “Omcirkel de beboste heuvel op de kaart”. Liever meerkeuzevragen? Dat kan ook!
Met volgende devices kan je deelnemen: - (ict-lokaal)
Dit moet al op je device staan: -
Verder mee te brengen: bv. een tekst waarover je een les wil maken (op papier of op stick)
Werkwinkel 4: Hello Generation YouTube! ?? #FlippedVideos
Door David Stienaers, docent UC Leuven-Limburg en verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam
YouTube-filmpjes zijn haast niet meer weg te denken uit ons alledaags leven … en dat van onze leerlingen. Toch is het gebruik van filmpjes nog niet echt ingeburgerd in ons Vlaamse onderwijs. Deels komt dat misschien omdat je wat afgeschrikt wordt door het technologische aspect, deels misschien omdat je een gebrek aan tijd hebt … ?
Via deze workshop leer je dat Flipped Videos (ook wel: kennisclips) een krachtig hulpmiddel kunnen zijn bij het creëren van actievere leeromgevingen voor onze leerlingen en dat ze je kunnen helpen om je klastijd efficiënter en gedifferentieerder in te vullen. We vertrekken in deze workshop vanuit de vraagstelling waarom en waarvoor we een Flipped Video kunnen gebruiken. Vervolgens ga je aan de hand van “een stappenplan” (met best practices en mogelijk valkuilen) aan de slag om zelf een flipped video over een onderwerp naar keuze te maken voor jouw leerlingen.
Met volgende devices kan je deelnemen: laptop (Apple of Windows), tablet of Ipad (handig om te filmen), Iphone of smartphone (handig om te filmen. Heb je een pen bij je device, breng die dan mee.
Dit moet al op je device staan: Na de kerstvakantie krijg je een link naar enkele filmpjes. Als je die vooraf bekijkt, kan je op basis hiervan al kiezen wat je wil uitproberen tijdens de werkwinkel.
Verder mee te brengen:
- een ppt die je al in de klas gebruikt hebt;
- Indien mogelijk: oortjes.
Werkwinkel 5: klassieke gaat modern: van ‘dode’ talen naar levendige digi-talen
Door Mitch Goos, leraar klassieke talen en Nederlands, Spijker, Hoogstraten
Je krijgt een introductie van de beste iPad-applicaties die er zijn voor leraren klassieke talen; van kinder-apps die verhalen visueel voorstellen tot de meest uitgebreide digitale encyclopedieën die je kan gebruiken als eigen naslagwerk. Je zal kennismaken met de apps via een presentatie en live demo’s, zodat je kan zien hoe het werken er praktisch aan toe gaat. Waar mogelijk kan er interactie zijn doordat je zelf enkele apps mee installeert op je eigen iPad waar je dan mee kan werken.
(Enige kennis van het Engels is noodzakelijk om met enkele apps te kunnen werken.)
Met volgende devices kan je deelnemen: iPad (noodzakelijk); iPhone (eventueel)
Dit moet al op je device staan: liefst de recentste versie van het besturingssysteem iOS. Zorg ook voor de gegevens van je account om apps te kunnen installeren.
Verder mee te brengen:
- een ppt die je al in de klas gebruikt hebt;
- Indien mogelijk: oortjes.
Werkwinkel 6: Google for Education
Door Johan Verschueren, ICT-coördinator en leraar fysica, en Hugo De Smedt, leraar klassieke talen, Sint-Theresiacollege, Kapelle-op-den-Bos
Chromebook: tussen laptop en tablet.
Je verkent de G-suite: mail, agenda, drive, docs, spreadsheets, presentation … en gaat op zoek naar apps in de webstore.
Maak je eigen Google Classroom: deel je opdrachten en documenten met je leerlingen.
Google sites: een eenvoudige manier om websites te maken en te delen.
Met volgende devices kan je deelnemen: laptop (Windows of Apple), tablet, iPad
Dit moet al op je device staan: -
Verder mee te brengen: -
Werkwinkel 7: Lezen op verschillende niveaus dankzij ict-toepassingen
Door Miek Thielemans, lerares Latijn en Grieks, Atheneum, Schaarbeek en lector, KUL lerarenopleiding Latijn en Grieks
Een voorbeeldles in differentiatie met ICT bij de lectuur van een Latijnse tekst.
Aan de hand van het verhaal over Daedalus en Icarus van Ovidius worden enkele ICT-toepassingen gedemonstreerd om de leerlingen hun vaardigheden te laten oefenen.
De leerkrachten die deelnemen aan de workshop nemen een zelfgekozen tekstfragment mee, waarop ze kunnen experimenteren. De volgende toepassingen komen aan bod: Explain everything, Padlet, Creaza, Drillster, Learningapps, Quizlet, Mindpup en Mindomo, Audacity, Kahoot!
Met volgende devices kan je deelnemen: laptop (Windows of Apple), tablet, iPad
Dit moet al op je device staan: - google-account
- Audacity: gratis: https://sourceforge.net/projects/audacity/
Verder mee te brengen:
- Te kennen vocabularium bij een tekst die ze lezen in de klas
- Een (nog te behandelen) tekstfragment
Werkwinkel 8: Basics voor tabletgebruik
Door Anne-Lise Cuypers,vakbegeleider Economie – Informatica – OPR Studiegebiedbegeleider Handel, Regio Antwerpen en Limburg
Na deze sessie heb je een beter zicht op de mogelijkheden van je tablet en op het didactische gebruik ervan.
Met volgende devices kan je deelnemen: tablet (Android) of iPad
Dit moet al op je device staan: -
Verder mee te brengen: -
12.30 – 13.15 u: broodjeslunch
13.15 – 14.35 u: Werkwinkelsessie 2 (alles behalve ww 2 en 8)
14.45 – 16.05 u: werkwinkelsessie 3 (alles behalve ww 5 en 8)