ABd-1 Wiskunde Rekenproblemen en rekenstoornissen in de lagere school
Doelstellingen:
Na deze sessie kan/leer/weet je:
- Weet je wat een rekenprobleem en een rekenstoornis is. (ook kenmerken kennen en herkennen)
- Ken je de grote struikelblokken (voor lln met rekenproblemen en/of rekenstoornissen) in de gangbare methodes voor wiskunde in de lagere school.
- Kan je handelingsgericht anticiperen op de struikelblokken.
- Kan je hulpmiddelen herkennen en erkennen als HULPmiddel.
- Kan je ook ballast herkennen en erkennen in de gangbare rekenmethodes in functie van het nastreven van de eindtermen/ leerplandoelen van de lagere school.
- Kan je na te streven doelen selecteren ifv hun relevantie voor remediëring.
- Ken je belangrijke principes om doelgericht te remediëren bij rekenproblemen in de klas of in de (verhoogde) zorg.
- Weet je hoe je UDL kan toepassen voor rekenen.
Doelgroep:
BubaO.
Leerkrachten, zorgcoördinatoren, BLIO’s, directies.
Aanbieder:
Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:
- Rekenproblemen versus rekenstoornissen.
- De grote struikelblokken in het traject wiskunde doorheen de lagere school voor leerlingen met een rekenprobleem en/of rekenstoornis.
- Welke methoden zijn er om te gebruiken voor remediëring? Welke antwoorden zijn er op de grote struikelblokken binnen de wiskunde? Dit vanuit een evidence-based benadering (steunend op wat wetenschappelijk onderzocht is naar effectiviteit). Daaraan gekoppeld de dwaalwegen (wat werkt niet?).
- Wat is een doel & wat is een middel?
- Wat is belangrijk voor een leerling met een rekenprobleem en/of rekenstoornis: werken op techniek of werken aan inzicht?
- Wat met automatisatie van elementaire rekenhandelingen (bewerkingen tot 10, splitsingen, maal- en deeltafels)?
- Wat is haalbaar en wenselijk in een lagere school wat betreft STICORDI voor wiskunde?
- Wat is haalbaar wat betreft UDL voor wiskunde?
Strategie en methode:
Plenum aan de hand van een presentatie.
Bijkomende info:
Lesgever: Sabine Hechtermans.
De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.
De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 1 maart 2017 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
20,00 Euro
Lesgever:
Stappaerts Jef
Contact:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Vrij Instituut voor Buitengewoon Onderwijs De Ring
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Noord-Brabantlaan 79
2300
Turnhout
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- woensdag 15 maart 2017
van
13:30
tot
16:30