Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83160-M07-team In de kijker: de muzische bouwstenen van één specifiek domein van nabij bekeken

Doelstellingen:
  • De specifieke muzische bouwstenen van een muzisch domein (naar keuze van het team: beeld, muziek, dans of drama) verkennen.
  • De muzische bouwstenen actief gebruiken bij het beschouwen en/of creëren van beelden, muziek, dans of drama.
  • De muzische bouwstenen als leidraad gebruiken bij het coachen van muzische processen van kinderen met betrekking tot specifiek: beeld, muziek, dans en drama.
  • De muzische bouwstenen herkennen in de doelen van het leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven!
Doelgroep:

Leerkrachtenteams basisonderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Dienst Curriculum en vorming, team basisonderwijs i.s.m. Eventorganisatie - Dienst Ondersteuning
Inhoud:

De schoolteams verkennen onder leiding van de nascholer de muzische bouwstenen van één muzisch domein:

  • Beeld: licht, ruimte, lijn, vorm, kleur, compositie, textuur
  • Muziek: klank, ritme, melodie, tempo, dynamiek, samenklank, structuur/vorm
  • Dans: vorm, kracht, ruimte, tijd, evenwicht, samenspel
  • Drama: rol/personage, handeling/dialoog, plaats/ruimte, motieven/gevoelens, werkelijke/verbeelde tijd, samenspel

De deelnemers leren deze bouwstenen herkennen bij het beschouwen van kunst en muzische expressie van anderen.

De link tussen de generieke doelen en deze aspecten wordt verduidelijkt.

Aan de hand van een kijkwijzer proberen ze deze aspecten om te zetten in coachende opdrachten bij het beschouwen en creëren van kinderen.

Er worden heel wat domeinspecifieke didactische tips en suggesties meegegeven.

Strategie en methode:

De school kiest vooraf rond welke muzische taal ze wil werken: beeld, muziek, dans of drama. De muzische bouwstenen van dat specifieke domein worden actief verkend en geïllustreerd via beschouwen en creëren. Door allerlei opdrachten uit te voeren wordt duidelijk wat elk aspect inhoudt. Er wordt gewerkt aan instructievaardigheid vanuit een kijkwijzer met richtvragen.

Bijkomende info:
  • Bij inschrijving drie voorkeurdata opgeven in volgorde van voorkeur. Sessie mogelijk als studiedag of personeelsvergadering. Bevestiging van de definitieve datum volgt in juni.
  • Geen intakegesprek voorzien. Afspraken worden telefonisch gemaakt.
  • De school kan kiezen voor een sessie van 3 uur of 4 uur.
  • Graag inschrijven voor 31 mei 2016. 
  • De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.
  • Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
  • Bijdrage per inschrijving:
    • Sessie van 3 uur: € 600,00 t/m 25 deelnemers, € 650,00 vanaf 26 deelnemers

    • Sessie van 4 uur: € 800,00 t/m 25 deelnemers, € 850,00 vanaf 26 deelnemers


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 35 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 30 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak (Afgelast)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.