De komst van het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! daagt de schoolleiding uit om na te denken over de aanpak van de implementatie. Wij gaan ervan uit dat de directeur dit niet alleen opneemt. Daarom nodigen we haar/hem samen met de mensen die hem hierbij zullen ondersteunen uit op een vorming van drie halve dagen die helemaal zal gewijd zijn aan het uitwerken van een effectief implementatietraject. Theoretische onderbouwing, reflectie en een schoolspecifieke verwerking van het geleerde staan centraal.
Sessie 1: effectief en duurzaam implementeren: aandachtspunten
- Zill in een notendop: voorkennis activeren
- Functies van een leerplan + beginsituatieanalyse
- Implementatieverwachtingen en implementatiekrachten in evenwicht
- Werkmoment per school: implementatiediagnose opstellen
Sessie 2: van strategie tot implementatieplan
- Appelleren sessie 1
- Implementatietaken en de rolverdeling
- Werkmoment per school: actieplan uitwerken
Sessie 3: wat werkt en wat niet
- Appelleren sessie 2
- Wat werkt en wat werkt niet: wat we weten uit onderzoek
- Implementatie-intenties
- Werkmoment per school: Implicaties voor het eigen actieplan