Inleefparcours
Kennismaken met enkele kenmerken van leerlingen met ASS aan de hand van filmfragmentjes
Keuze uit de verschillende werkwinkels
- Geprikkeld om te Leren leren
Karen Cromheeke – Anke Deckers
Hoe kunnen we onze jongeren met ASS begeleiden in hun leerproces? Een handleiding op maat bestaat niet, toch proberen we om jullie tips and trics aan te reiken, waarbij we vertrekken vanuit de denkstijl van onze jongeren : Wat is er belangrijk bij leren leren?
Hoe kunnen we werken aan het ontwikkelen van competenties, capaciteiten, motivatie en toch het welbevinden stabiel houden?
- Autivriendelijke school/klas met do’s en dont’s
Gert Everix en Annemie Aerts
Kinderen en jongeren met autisme ontwikkelen zich niet volgens het standaard patroon. Zij kunnen op cognitief gebied voorlopen en tegelijk op sociaal gebied achterlopen op leeftijdsgenoten. In een veilige omgeving met ruimte voor maatwerk - dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerling op dat moment - kan een leerling met autisme zich optimaal en blijvend ontwikkelen. Scholen die maatwerk kunnen bieden aan leerlingen met autisme, kunnen naar verwachting ook goed inspelen op de onderwijsbehoefte van alle leerlingen.
- GIP
Heb je (een) leerling(en) met ASS in de klas?
Komen die leerlingen ook zoveel hindernissen tegen bij het maken van hun GIP?
Bots je wel eens tegen een muur van onverwacht gedrag, miscommunicatie, anders opgevatte opdrachten, …?
Dan biedt deze workshop hopelijk wat handvaten om de GIP auti-vriendelijker te maken voor jouw leerlingen.
We vertrekken vanuit ervaringen uit de klaspraktijk en willen zo komen tot enkele praktisch bruikbare tips om mee te nemen naar jouw school.
- Klikt het ( over wel of niet aanvaarden)
Alexander Goorden, Els Vermeulen
Via verbindende communicatie werken we aan een positieve relatie tussen leerkracht en leerling. Hoe krijg ik als leerkracht ‘de klik’ met een leerling met autisme zodat ik hem kan ondersteunen in zijn/haar noden en behoefte, waardoor ik op een positieve manier kan bijdragen in zijn/haar aanvaardingsproces?
- Autisme Werkt! ( over stege en stagebegeleiding)
Tom Claes, Sven Guns, en Gon begeleider
Stages zinvol inzetten in het leerproces, hoe pak je dat aan? Je leerling voorbereiden, sensibiliseren van de stageplaats, opvolging van de stage, doorstroming naar tewerkstelling, …"