De inhoud van de nascholing wordt vastgelegd in samenspraak met de school. De specifieke noden en vragen van het team worden tijdens de begeleidingscontacten geïnventariseerd en de inhoud van de nascholing wordt vastgelegd.
De meest gevraagde inhoud is het hanteren van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Meer en meer scholen worden geconfronteerd met vormen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De concrete feiten kunnen zeer uiteenlopend zijn van aard. Het kan bijvoorbeeld gaan om incidenten tussen leerlingen onderling, incidenten met nieuwe media (sexting), of ongepast gedrag in de klas. Als bij de bespreking van de aanpak van concrete incidenten blijkt dat het team nood heeft aan een kader, kan een pedagogische studiedag of personeelsvergadering georganiseerd worden.
Maar ook vragen over andere thema’s zijn mogelijk. Een school kan een sessie organiseren over bijvoorbeeld seksuele ontwikkeling en de invloed van een beperking of een andere culturele achtergrond op die ontwikkeling. Er kan gewerkt worden rond ouders en Relationele en Seksuele Vorming (RSV), of rond het uitwerken van een doordacht beleid rond fysieke en seksuele integriteit.
Elke concrete vraag die een schoolteam stelt, kan aanleiding geven tot het uitwerken van een aanbod op maat.