Vanuit het Team internaten i.s.m. de Beheerderscommissie is een traject rond kwaliteitsontwikkeling opgestart. We zetten daar in op twee niveaus: kwaliteitsontwikkeling op niveau van de primaire processen (voor de opvoeders, aangestuurd door de beheerder) en op niveau van de secundaire processen (voor de beheerder). We gaven reeds een introductie hierrond op de regionale beheerdersvergaderingen.
Vooreerst laten we beheerders kennismaken met het pedagogisch kader internaten. Dit is een algemene, gedragen visie van wat wij onder goede internaatwerking verstaan. Deze visietekst werd vooraf besproken met interne medewerkers, met opvoeders, met de beheerderscommissie en de adviesraad internaten en ook met ouders. Dit kader wil inspiratie aanreiken aan de internaatteams om hun eigen pedagogisch project aan af te toetsen en hun concrete werking op af te stemmen.
We hebben reeds op de regionale beheerdersvergaderingen gesproken over kwaliteitsontwikkeling en daar een aantal basisbegrippen geduid.
Beheerders sturen de primaire processen aan (het pedagogische werk met de internen in de leefgroep), maar faciliteren ook een goede werking van het internaat. Dat zijn de secundaire processen.
In de namiddag van de Dag van de beheerder willen we graag met elkaar delen hoe beheerders faciliterend werken. Dit verschilt immers van internaat tot internaat.
Dan willen we graag de 5 kwaliteitsvragen toepassen op deze secundaire processen:
- Doen we de goede dingen?
- Doen we de dingen goed?
- Hoe weten we dat?
- Vinden anderen dit ook?
- Wat doen we met deze informatie?
Beheerders zullen hier in kleine groepjes over uitwisselen en goede praktijkvoorbeelden maar ook lastige momenten bespreken met elkaar.
Hieruit willen we graag concrete indicatoren oplijsten om mee te nemen in een geactualiseerde versie van het zelfevaluatie-instrument, zodat ook de secundaire processen op een relevante manier kunnen bevraagd worden in een zelfevaluatie-oefening.