Na het eerste jaar loopt het voor een beginnend leraar al heel wat vlotter. Er komt meer ruimte om de eigen lespraktijk te verdiepen en stil te staan bij het ruimere kader waarin een katholieke school met de leerlingen aan de slag gaat.
Daarom organiseren we op woensdag 15 maart 2017 in de Oude Abdij in Drongen een vormingsdag voor beginnende leraren die voor het tweede of derde jaar les geven en deze dag nog niet eerder gevolgd hebben. Als rode draad hebben we gekozen voor het thema "goede leraren: de motor van een katholieke school".
Goede leraren zijn niet alleen bekwaam, maar ook betrokken en bewogen. Zo worden ze ‘bewogen bewegers’: ze zetten leerlingen in beweging. Wat betekent dit voor hen? Met collega’s gaan ze in gesprek over wat hen inspireert. Ze werken echter niet op een eiland. Op school gaan ze aan de slag met een team van collega’s. Scholen geven dat gezamenlijke engagement vorm via een schooleigen opvoedingsproject. Wat betekent dat in een katholieke school? Hoe verhoudt de inspiratie van de leraar zich tot dat project? En hoe kunnen zij mee gestalte geven aan het project van je school? Kortom, hoe krijgen we zin in onze school?
‘s Namiddags kunnen de deelnemers kiezen tussen een aantal werkwinkels:
- Krachtig lesgeven (doelgroep: alle leraren; technieken die het klasmanagement ondersteunen; Tom De Paepe)
- Receptieve vaardigheden (doelgroep: taalleraren alle talen en alle graden) (Christel Arens, Riet De Vos, Martine Gillis, Veerle Hertveldt)
- Geïntegreerd projectmatig werken en evalueren voor TV/PV leerkrachten ‘nijverheidsscholen’
- Actief leren in het/de vak(ken):
- Perzonenzorg (Tine Van Severen en Ingrid Molein)
- Lichamelijke opvoeding (Dirk De Bock)
- Esthetica en Muziale opvoeding (Teresa Van Boxstael)
- Plastische opvoeding en Mode (Isabelle Tack)
- Wetenschappen (Tamara Diels en Bart Van
- Wiskunde (Luc De Wilde en Guy Reyntjens)