Scratch is eenvoudige programmeertaal ontwikkeld in het Media Lab van MIT, de prestigieuze Harvard universiteit in Boston (USA).
Het programma biedt een verzameling van computeranimaties (sprites), achtergronden, geluiden en bewegingen om interactieve verhalen, spelletjes … in mekaar te knutselen. Met Scratch kun je computeranimaties vragen laten stellen, zingen, tekenen en bewegen, of computeranimaties, achtergronden en geluidseffecten combineren tot een interactief geheel.
In deze module
- wordt de leraar vertrouwd gemaakt met deze ontwikkelomgeving;
- worden de verschillende structuren: sequentie, selectie, iteratie doorheen de verschillende oefeningen aangebracht;
- wordt aandacht besteed aan het gebruik van variabelen.
Op het einde van deze sessies heeft de leraar een idee over de bruikbaarheid van deze programmeeromgeving in zijn eigen klassituatie en vertrekt met klasklare oefeningen.
Deze nascholingsmodule wil de leraren helpen om de leerinhouden uit het vernieuwde leerplan aan te brengen bij de leerlingen. Hierbij wordt er aandacht besteed aan:
- aanbrengen van leerinhouden naar de leraren toe,
- achtergrondinformatie voor de leraar,
- voorstellen beschikbaar cursusmateriaal en uitgewerkte oefeningen,
- aanpak in de klas,
- evaluatie
De leerinhouden die in deze nascholingsmodule behandeld worden behoren tot de competenties 9 (algemeen) of 10 (Handelsrichtingen)