8516F - mod 1 - TEAM Samen sterker op de klasvloer: via co-teaching tegemoet komen aan S.O.B.
Doelstellingen:
- In team ontdekken hoe co-teaching een effectieve manier en ondersteuningsvorm kan zijn om te bouwen aan een inclusievere school
- Verschillende vormen van co-teaching leren kennen en toepassen
- Het perspectief van de leerlingen bij co-teaching leren kennen
- Het perspectief van de leerkrachten en ev. paramedici bij co-teaching leren kennen
- Voorwaarden ontdekken om met co-teaching op school aan de slag te gaan
- Modellen van samenwerking voor de co-teams leren kennen en verkennen
- Het lestijdenpakket bekijken in functie co-teaching
Doelgroep:
- Schoolteams gewoon basisonderwijs
- Schoolteams buitengewoon basisonderwijs
- Schoolteams eerste graad gewoon secundair onderwijs
- Schoolteams buitengewoon secundair onderwijs
Aanbieder:
Dienst Lerenden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Co-teaching is een effectieve manier en ondersteuningsvorm om te werken aan een inclusievere school. Dit is wetenschappelijk onderbouwd, wordt ervaren in tal van landen die co-teaching inzetten en in het pre-waarborgproject 'samen sterker op de klasvloer' waarvan we de ervaringen via dit nascholingsproject willen valoriseren. We kiezen voor een teamgericht nascholingstraject met tussentijdse opdrachten.
Beschrijving:
- Intakegesprek met de directie, kernteam en een regionale pedagogische begeleider. Dit wordt voorbereid a.d.h.v. enkele vragen per mail.
- Pedagogische studiedag: visie op S.O.B., hoe co-teaching inzetten om te werken aan een inclusievere school, verschillende vormen van co-teaching (modellen van Prisma Co-teaching, Dian Fluijt), opdracht om met co-teaching aan te slag te gaan in een bepaalde, zelf gekozen les of activiteit.
- Personeelsvergadering: terugkoppeling van de eerste ervaringen met co-teaching, verdieping en verbreding: wanneer bij welke activiteiten of lessen welke vorm van co-teaching inzetten, perspectief van de leerlingen en perspectief van de co-teachers.
- Personeelsvergadering: voorwaarden om aan de slag te gaan met co-teaching in de school en modellen van samenwerking voor de co-teams.
- Nazorgsessie met het kernteam, voorbereid a.d.h.v. enkele vragen per mail : hoe co-teaching organiseren op de school? Aanwending van het lestijdenpakket in functie van co-teaching en verder uittekenen van de concrete voorwaarden om met co-teaching op hun school aan de slag te gaan.
Strategie en methode:
Schoolteamgerichte vorming met tussentijdse opdrachten
Bijkomende info:
Annemie Jennes, Guimardstraat 1,
1040 Brussel, annemie.jennes@katholiekonderwijs.vlaanderen
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies:
5 sessie(s)
Voorwaarde:
Inschrijven kan tot een maand voor de start.
De data voor de pedagogische studiedag, personeelsvergaderingen en nazorgsessie worden met de directie van de school afgesproken.
Uitschrijven kan tot 1 september 2016
Voor dit initiatief moeten minimum 6 en mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 30 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
1750,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)