Aanmelden




Laden…

Even geduld...

APo-2 Studiedag P.O., expressie, esthetica: waarnemen anders bekeken

Doelstellingen:

Voor alle deelnemers

 Tijdens deze studiedag krijg je de kans om:

  • te ervaren hoe beelden de waarneming prikkelen door gebruik te maken van verschillende zintuigen;
  • kennis te maken met opdrachten die telkens een nieuwe manier van kijken naar voor schuiven;
  • Inspiratie op te doen voor opdrachten met het waarnemen als uitgangspunt;
  • werkvormen te ontdekken die helpen inzicht te verwerven in de wijze waarop omgeving & natuur de moderne en hedendaagse kunstenaar hebben geïnspireerd;
  • te experimenteren met materialen en technieken bij beeldend werk, vertrekkende vanuit de waarneming;
  • creativiteit alle kansen te bieden door zelf beeldend werk te maken dat vertrekt vanuit de waarneming;
  • dieper in te gaan op het tijdskader rond de kunstwerken met de nieuwe Middelheim APP (controverse bij aankopen, kunstenaars aan het woord, ontstaansgeschiedenis van de kunstwerken…) en hoe de APP de lessen actief kan stofferen op school (esthetica, kunstinitiatie, deur van kunst- en cultuur wijdt openzetten tijdens expressie)
  • de transfer te maken van het ervarene in het Middelheimpark naar de eigen school- en erfgoedomgeving
  • te netwerken
Doelgroep:

Leerkrachten S.O. van de vakken P.O., expressie en esthetica

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Tijdens de voormiddag starten we in het Middelheimmuseum. Via een parcours met verschillende opdrachten ervaren we diverse strategieën om leerlingen te leren en laten waarnemen. Tijdens een creatief atelier zetten we impressie om in expressie.

Tijdens de namiddag, op locatie KdG, experimenteren we met de Middelheim APP en de geoefende methodieken en bekijken we hoe we deze kunnen inzetten tijdens de lessen op school.

Hierbij wisselen we uit over hoe we leerlingen kunnen prikkelen, hoe we leerlingen autonoom op zoek kunnen laten gaan naar de context van de kunstenaars en de kunstwerken. We zoeken een antwoord op de uitdaging hoe we een brug kunnen slaan tussen de jongeren en de kunstwerken vanuit de waarneming en hoe we een creatieve vertaalslag kunnen maken.

Het uitwisselmoment en de pauzes zien we, voor allen, als kansen om aan netwerking te doen.

Konden we smaak of genie met regels aanleren, dan zouden smaak en genie niet langer bestaan. (Sir Joshua Reynolds – 1723/1792)

Strategie en methode:
  • Bezoek aan het Middelheimpark met actieve vormen van waarnemen
  • Workshop rond impressie omzetten in expressie.
  • Uitwisseling waarbij de transfer wordt gemaakt van het ervarene naar de concrete klaspraktijk.
  • Netwerking.
Bijkomende info:

Lesgevers: Anne Dewulf - Ilse Van den Bogaert – Greet Stappaerts

Voormiddag: Middelheimmuseum

Namiddag: Karel de Grote Hogeschool campus Zuid 

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs

Bij een volledige dag is een broodmaaltijd inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Meebrengen van:

  • smartphone…
  • De APP van het Middelheimmuseum op voorhand op je smartphone zetten aub. Je vindt deze via de site van het museum.

Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 13 mei 2017 inschrijven en tot en met woensdag 10 mei 2017 uitschrijven.
Bijdrage: 18,00 Euro
Lesgever: Dewulf Anne
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Middelheimmuseum (Inschrijven afgesloten)
Middelheimlaan 1
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 17 mei 2017 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.