Coaching :
Naast het teamgerichte traject wordt er voor de directeurs en/of beleidsondersteuners die voor het eerst een traject aanvragen één coaching sessie gegeven door de projectleider en/of pedagogisch begeleider kleuteronderwijs (nascholer). De deelnemers krijgen tools om het kleuterteam procesgericht te ondersteunen i.f.v. een meer planmatige en doelgerichte aanpak. Zo wordt doelgericht werken een constant werk- en reflectieproces als onderdeel van het kwaliteitsbeleid op de (kleuter)school.
Intake :
Tijdens het intakegesprek wordt de beginsituatie van de school in kaart gebracht. De huidige werking o.b.v. het ontwikkelingsplan, de leerplannen en de decretale ontwikkelingsdoelen wordt verkend. Er wordt besproken welke documenten en instrumenten de school reeds hanteert om planmatig en doelgericht te werken, welke noden het team heeft en op welke wijze de nascholing kan bijdragen tot een sterkere onderwijspraktijk.
Eerste sessie:
Samen met de leerkrachten wordt doelgericht werken in de kleuterschool op een brede manier gekaderd. We reflecteren op de huidige werking inzake doelgerichtheid. De balans tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool wordt vanuit de praktijkervaring verkend.
Vanuit de opbouw van een BC en vanuit de beginsituatie van de school wordt er in verschillende stappen onderzocht hoe doelgerichtheid een plaats kan krijgen bij onder andere: keuze van een BC, de brainstorm, het bepalen van dominante doelen of focus binnen een BC, de relatie tot de LRG-componenten, toekennen van ervaringssituaties,… Hierbij wordt de relatie tussen het ontwikkelingsplan, de leerplannen en het nieuwe leerplanconcept “Zin in leren! Zin in leven! verkend.
Het team krijgt een opdracht mee voor de klaspraktijk tegen de volgende sessie. Wij raden directeurs aan om hiervoor een personeelsvergadering tussen sessie 1 en 2 te voorzien.
Tweede sessie
We reflecteren over de opdracht. Van daaruit worden er, vertrekkend van de noden van het team, verdere stappen gezet.
Documenten en instrumenten die doelgericht werken ondersteunen worden besproken. We bekijken hoe je als school inspanningsverplichtingen m.b.t. het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.