Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8516R-M01-team Planmatig en doelgericht werken in de kleuterschool (traject)

Doelstellingen:
  1. Inzien dat een planmatige en doelgerichte aanpak in de kleuterklas en –school bijdraagt aan de ontwikkeling van kleuters.
  2. Het evenwicht verkennen tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool i.f.v. de harmonieuze ontwikkeling van kleuters.
  3. Planmatig en doelgericht denken en handelen ervaren als een constant werk- en reflectieproces.
  4. Inzien dat gezamenlijk reflecteren op de praktijk kan bijdragen aan de kwaliteit van de onderwijspraktijk.
  5. Relaties verkennen tussen het Ontwikkelingsplan, de decretale ontwikkelingsdoelen, de huidige leerplannen en het  nieuwe leerplanconcept “Zin in leren! Zin in leven!”.
  6. Inzien hoe het gebruik van deze doelenkaders (ontwikkelingsplan, leerplannen, ontwikkelingsdoelen) de doelgerichtheid en de kwaliteit van acties (o.a. aanbod, begeleiding, observaties) kunnen verhogen.
  7. Documenten en instrumenten verkennen die het planmatig en doelgericht werken ondersteunen (vb: “Een BC, aan de slag ermee”, hoekenfiches).
  8. Inzien hoe je als leerkracht binnen de uitwerking van een belangstellingscentrum planmatig en doelgericht kan werken.
  9. Inzien hoe je als kleuterteam doelgerichtheid kan nastreven buiten de BC-werking.
  10. Inzien hoe je als school de inspanningsverplichtingen m.b.t. het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.
  11. Coaching sessie: verkennen hoe je als directeur en/of beleidsondersteuner een team op weg kan zetten en procesgericht kan begeleiden i.f.v. een meer planmatig en doelgerichte aanpak.
Doelgroep:

Leerkrachten, beleidsondersteuners en directies kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen – Dienst Curriculum & vorming - team basison-derwijs
Inhoud:

Coaching  :

Naast het teamgerichte traject wordt er voor de directeurs en/of beleidsondersteuners die voor het eerst een traject aanvragen één coaching sessie gegeven door de projectleider en/of pedagogisch begeleider kleuteronderwijs (nascholer). De deelnemers krijgen tools om het kleuterteam procesgericht te ondersteunen i.f.v. een meer planmatige en doelgerichte aanpak.  Zo wordt doelgericht werken een constant werk- en reflectieproces als onderdeel  van het kwaliteitsbeleid op de (kleuter)school.

Intake :

Tijdens het intakegesprek wordt de beginsituatie van de school in kaart gebracht. De huidige werking o.b.v. het ontwikkelingsplan, de leerplannen en de decretale ontwikkelingsdoelen wordt verkend. Er wordt besproken welke documenten en instrumenten de school reeds hanteert om planmatig en doelgericht te werken, welke noden het team heeft en op welke wijze de nascholing kan bijdragen tot een sterkere onderwijspraktijk.

Eerste sessie:

Samen met de leerkrachten wordt doelgericht werken in de kleuterschool op een brede manier gekaderd. We reflecteren op de huidige werking inzake doelgerichtheid. De balans tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool wordt vanuit de praktijkervaring verkend.

Vanuit de opbouw van een BC en vanuit de beginsituatie van de school wordt er in verschillende stappen onderzocht hoe doelgerichtheid een plaats kan krijgen bij onder andere: keuze van een BC, de brainstorm, het bepalen van dominante doelen of focus binnen een BC, de relatie tot de LRG-componenten, toekennen van ervaringssituaties,… Hierbij wordt de relatie tussen het ontwikkelingsplan, de leerplannen en het nieuwe leerplanconcept “Zin in leren! Zin in leven! verkend.

Het team krijgt een opdracht mee voor de klaspraktijk tegen de volgende sessie. Wij raden directeurs aan om hiervoor een personeelsvergadering tussen sessie 1 en 2 te voorzien.

Tweede sessie

We reflecteren over de opdracht. Van daaruit worden er, vertrekkend van de noden van het team, verdere stappen gezet.

Documenten en instrumenten die doelgericht werken ondersteunen worden besproken. We bekijken hoe je als school inspanningsverplichtingen m.b.t. het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.

Strategie en methode:

In de sessies wordt er aan de hand van concrete, praktijkgerichte oefeningen en reflectiemomenten op maat gewerkt van de specifieke schoolcontext.

Bijkomende info:
  • Plaats en data: in samenspraak met de school
  • Projectleider: Soraya Fret – 02 507 08 20 – soraya.fret@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Pedagogisch begeleider die instaat voor de nascholing: Elke Meyns
  • elke.meyns@katholiekonderwijs.vlaanderen
  • Aantal sessies : 3 (intake + 2 sessies)
  • De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.
  • Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
  • Deze module is teamgericht. U kunt dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
  • Na inschrijving wordt er contact opgenomen met de school voor verdere afspraken rond het tijdstip en mee te brengen documenten.
  • De datum voor de coaching sessie wordt later gecommuniceerd.

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Het team werkt met het Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool en/of de leerplannen.


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 1350,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.