Deze module is bedoeld voor schoolteams die een eenmalige sessie rond “doelgericht en planmatig werken in de kleuterschool” willen of die na het volgen van een traject nog extra verdieping wensen.
De inhoud is afhankelijk van de noden of behoeften van het team.
Wat kan er zoal aan bod komen?
- Een leerplan in de kijker: ontdekken in welke facetten van de kleuterschool een gekozen leerplan (vb. wereldoriëntatie, wiskunde, Nederlands) zichtbaar kan worden en kan leiden tot een doordacht aanbod voor de kleuters.
- Een BC uitwerken vanuit een bepaalde focus: vanuit de opbouw van een BC en vanuit de beginsituatie van de school wordt er in verschillende stappen onderzocht hoe een leerplan, een schoolprioriteit… een plaats kan krijgen bij onder andere: keuze van een BC, brainstorm, bepalen van de dominante doelen of een focus, keuze van LRG-componenten, toekennen van ervaringssituaties,…
- Suggesties om hoeken doelgericht te verrijken: verkennen hoe we via een leerplan, een dominant doel, een gekozen BC of een inbreng van een kleuter de hoeken doelgericht kunnen verrijken en op welke manier we gradatie kunnen aanbrengen. Ook het aanmaken van hoekenfiches kan aan bod komen.
…