Verbindend Samenwerken Aan geïntegreerde Zorg, een hoopvol perspectief focust op ondersteuning van scholen en competentieontwikkeling van personeelsleden in het kader van het M-decreet: het decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Door met concrete casussen ( verhalen van leerlingen uit de eigen school ) te werken, begeleiden wij de leerkrachten in de zoektocht naar concrete acties in de ondersteuning van concrete leerlingen. De uitgangspunten van handelingsgericht werken sturen ons in de richting van het scherp stellen van de onderwijsbehoeften van die leerlingen en het vinden van concrete acties of oplossingen met alle betrokkenen. De klemtoon hierbij ligt op het verbindend samenwerken.
Om dit verbindend samenwerken te realiseren werken we tijdens dit nascholingsproject met het concept “community of practice”.
V-eSperAnZa wil de verschillende noden binnen het deelnemende team erkennen en waarderen. Per sessie variëren de deelnemers dan ook in functie van de doelstellingen van de sessie. Om dit te realiseren delen we het team op in een V-eSperAnZa –team, een V-eSperAnZa-groep en een comunity of practice. Zo spreiden we de inspanningen over het hele team zonder het belang van het eigenaarschap van het team uit het oog te verliezen.
- het V-eSperAnZa-team = het volledige schoolteam of het volledige team over de graden heen betrokken bij één studierichting
- de V-eSperAnZa-groep = de klastitularissen van klassen waar zich specifieke onderwijsbehoeften stellen, samen met collega's waarvan bij de intake is vastgesteld dat ze in een gelijkaardige onderwijscontext werken wat betreft specifieke onderwijsbehoeften, de CLB-medewerker, eventueel de GON-of ION-begeleider, de pedagogisch begeleider en de zorgverantwoordelijke en/of de (pedagogisch) directeur
- een community of practice = een overleg over een leerling met specifieke onderwijsbehoeften tussen de klastitularis van de betrokken klas, de ouders van de leerling met specifieke onderwijsbehoeften, de zorgverantwoordelijke, de CLB-medewerker, eventueel de GON-of ION-begeleider, pedagogisch begeleider en eventueel de leerling zelf, de zorgverantwoordelijke en/of de (pedagogisch) directeur
Deze nascholing heeft voor de verschillende sessies verschillende deelnemers:
Deelname aan sessie
door …
|
1
Intake
|
2
V-eSperanZa
Groep
|
3
Community of practise
|
4
V-eSperanZa
Team
|
5
V-eSperanZa
Groep
|
6
Community of practise
|
7
V-eSperanZa
Team
|
8
Nazorg
|
Schoolteam
|
|
|
|
X
|
|
|
X
|
|
Betrokken leraren
|
|
X
|
|
X
|
X
|
|
X
|
|
Betrokken leraar
|
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Pedagogisch begeleider
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
CLB
|
X
|
X
|
|
|
X
|
|
|
X
|
Ouders
|
|
|
X
|
|
|
X
|
|
|
Directie
|
X
|
|
|
X
|
|
|
X
|
X
|
Zorgcoördinator
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
|
X
|
X
|
Leerling
|
|
|
X
|
|
|
X
|
|
|
Inhoud van de verschillende sessies
Het project bestaat uit 8 sessies:
Sessie 1 Intake Het in kaart brengen van de beginsituatie van de school en afstemmen van de doelstellingen i.f.v. de ondersteuningsnoden en de beginsituatie.
Sessie 2 Met de VeSperAnZa-groep verbindend samenwerken aan het scherpstellen van specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen van de V-eSperAnZa-klassen
Sessie 3 VeSperAnZa-team verkent, verbreedt en verdiept denkkaders en aanpakken voor verbindend samenwerken aan geïntegreerde zorg
Sessie 4 De V-eSperAnZa-groep deelt praktijkervaringen over verbindend samenwerken in communties of practice
Sessie 5 Het VerSperAnZa-team verkent praktijkervaringen van de V-eSperAnZa-klassen en reflecteert over toepassing in de klaspraktijk
Sessie 6 Community of practice : vanuit interactie op basis van gelijkwaardigheid acties formuleren voor het ondersteunen van de specifieke onderwijsbehoeften
Sessie 7 Community of practice
Sessie 8 Nazorg : reflecteren hoe de opgedane inzichten en praktijkervaringen in het zorgbeleid van de school kunnen geïmplementeerd worden