Lezen wordt bevorderd als leerlingen vrij mogen kiezen wat ze lezen. In dit leesproject lezen de kinderen dagelijks 20 minuten in een zelfgekozen boek dat hen echt interesseert. Daarvoor leren we de kinderen eerst goede boeken kiezen.
Sommige leerlingen lezen per twee hardop en om de beurt in hetzelfde boek. Daardoor lezen ze veel, maar kunnen ze elkaar ook helpen om de tekst correct te lezen. Vanaf een bepaald niveau laten we andere leerlingen in stilte lezen, omdat bewezen is dat ze daardoor sneller en beter en meer gaan lezen. In elke les krijgen de leerlingen vooraf 5 minuten tips of voorbeelden voor goed lezen. Na de leestijd van 20 minuten praten de leerlingen over wat ze lazen en begrepen hebben.
Deze aanpak heeft een positief effect op de ontwikkeling van technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, schrijven, spelling, taalbeschouwing en van de kennis van de wereld.
Tijdens deze sessie illustreren we met filmmateriaal, getuigenissen en voorbeelden.
Meer info over het LIST-project is terug te vinden in School+Visie van februari 2015.