Eerste sessie: Deze sessie wil in de eerste plaats de kleuteronderwijzer bewust maken van wat speelt bij kleuters en kleuteronderwijzer wanneer zij nadenken over levenservaringen. Het belangstellingscentrum ’ziek zijn’ wordt levensbeschouwelijk verdiept. We werken samen het BC uit met webschema en ervaringssituaties. Welke componenten zijn reeds aanwezig en hoe kan er een aanbod van activiteiten uitgebouwd worden? Welke LRG mogelijkheden komen voor in die activiteiten? Welk Jezus- en godsbeeld geven wij mee in verhalen? In verschillende werkgroepen worden activiteiten uitgewerkt, rekening houdend met de leeftijd van de kleuters en met de ontwikkelingsaspecten die de kleuteronderwijzer kansen wil geven.
Op die manier wordt het BC verdiept vanuit de levensbeschouwelijke invalshoek.
De praktijkmap bij het Ontwikkelingsplan en het Werkplan Godsdienst is een bron van inspiratie.
Tweede sessie: Dit is een inleefsessie waarbij we het BC ‘stenen’ vanuit een LRG component uitwerken.
De transfer naar de klaspraktijk wordt gemaakt.
Van bij de start van een BC wordt het Werkplan Godsdienst meegenomen om een dominante component te bepalen, deze component uit te diepen via het componentenschema en verschillende ervaringskansen te bieden. De LRG component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten, de begeleiding en het klasboek.