Wij, leerkrachten Frans van Het College in Vilvoorde, worden steeds vaker geconfronteerd met een groot aantal Franstalige leerlingen in onze klassen. Voor een goed begrip: ze hebben niet allemaal het Frans als moedertaal. Een aantal onder hen wel, maar voor de meesten is de thuistaal Arabisch, Berbers, Turks of Spaans. Daarnaast gebruiken ze in familie- en vriendenkring vlot het Frans als omgangstaal. Anderzijds hebben (heel wat van) deze leerlingen taalachterstand in het Nederlands. FLE onderwijzen moet dan voor hen op een andere manier gebeuren, maar wat als je een gemengde klas hebt met naast deze ‘quasi-native speakers’ ook een aantal Nederlandstaligen?
We lanceren dan ook een oproep aan collega’s uit scholen uit het Brusselse of uit de Rand. Herkennen jullie dit probleem? Vonden jullie al oplossingen? Op welke manier trachten jullie te diversifiëren? Kan dit aangepakt worden op schoolniveau en hoe dan? De situatie is relatief nieuw voor ons: we willen graag van anderen leren en ook onze ideeën toetsen en delen.
Ben je geïnteresseerd? Noteer dan zeker woensdagvoormiddag 19 oktober in je agenda!
Agnes Van Overvelt
leerkracht Frans
Het College, Vilvoorde
Aan het leren van de leerlingen, gaat het leren van de leerkrachten vooraf. Dit netwerk heeft als doel ruimte te creëren voor het uitwisselen van ervaringen, kennis en informatie.
Indien voldoende interesse kunnen we tijdens deze eerste sessie ook overleggen over het verdere verloop, zoals plaats, datum en uur van volgende bijeenkomsten, thema's die jullie graag willen bespreken en uitwerken tot concrete lessen ... De agenda wordt volledig op jullie afgestemd. Een netwerk voor en door collega's! Onder het motto "Plus on est de fous, plus on rit!" hoop ik dan ook jullie talrijk te mogen verwelkomen!
Mia