Jongeren met een verstandelijke beperking hebben vaak ??een zogeheten "disharmonisch ontwikkelingsprofiel" waarbij de verschillende aspecten in de ontwikkeling van de jongeren niet in evenwicht met elkaar zijn.
Een disharmonisch profiel maakt een jongeren (vooral) emotioneel kwetsbaar en het gevaar op over- of onderschatting.
Die emotionele kwetsbaarheid kan bij jongeren resulteren in moeilijk verstaanbaar gedrag. Willen we dit gedrag beter begrijpen en soms vermijden, dan biedt het denkkader rond emotionele ontwikkeling heel wat mogelijkheden. Door een correcte inschaling van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een jongeren, wordt deze aangesproken op een niveau dat bij hem past en kan de jongeren vanuit een veilig gevoel de aangeboden ontwikkelingskansen nemen.
Uitgangspunt is dat het inschatten van en afstemmen op de emotionele ontwikkeling een noodzakelijke stap is in een adequate beeldvorming en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking.
Vandaag maken we kennis met de socio emotionele ontwikkeling van jongeren met een beperking vanuit het denkkader van Anton Dösen