Vertrekkend vanuit het inspirerend, ruimer kader UDL zoeken we samen naar aanpassingen in het klasmanagement om barrières in het onderwijssysteem weg te werken en de brede basiszorg breder maken. UDL biedt een denkkader om te reflecteren over de praktijk, over zowel doelen, methoden, materialen als evaluatiewijzen. Zo trachten we tegemoet te komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van individuele leerlingen in een klasgroep. Hoe doen we dat? Wat hebben we daarvoor nodig? Verken het samen met anderen in het netwerk UDL.
UDL legt de nadruk op informatie aanbieden op verschillende manieren, leerlingen aan de slag laten gaan op diverse manieren en als laatste nemen we de betrokkenheid van alle leerlingen onder de loep. Met concrete praktische richtlijnen kan je de vertaalslag maken naar je eigen klaspraktijk. Het netwerk wil leerkrachten ondersteunen om samen het kader te verkennen en te vertalen naar de eigen klaspraktijk. In volgende bijeenkomsten stimuleren we het leren van en aan elkaar door te reflecteren op de uitgeprobeerde richtlijnen.