Als we willen dat klaservaringen bij leerlingen leiden tot effectief leren, is het essentieel dat wij fysieke en psychische omgevingen scheppen die veilig, uitdagend en leerzaam zijn. Het is van belang dat we ervoor zorgen dat alle kinderen echt leren wat van hen verwacht wordt, dat hun opvoeding bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Kinderen hebben het recht om te verwachten dat zij op deze reis begeleid worden door leerkrachten die gebruikmaken van de best beschikbare leerstrategieën, die bewezen effectief zijn. Deze taak is niet minder belangrijk voor kinderen die belemmeringen ondervinden en extra onderwijs- of ondersteuningsbehoeften hebben. U zal zien dat vele onderwijsstrategieën op alle kinderen toepasbaar zijn. U maakt kennis met verschillende onderwijsstrategieën beschreven door David Mitchell. Bij de strategie krijgt u informatie over het onderliggende idee, praktijkvoorbeelden, het bewijs en de risico’s. Er bestaat geen enkele methode die voor iedereen het meest geschikt is doordat de behoeften van leerlingen zo verschillend zijn. Welke strategie past bij uw eigen filosofie, persoonlijkheid, vakkennis, reflecties, professionele ervaring en vooral bij uw kennis over de bijzonderheden en behoeften van uw leerlingen en de specifieke omstandigheden? Welke onderwijsstrategie gaat u uitproberen in de klas? Samen zullen we de strategie voorbereiden en vertalen naar de eigen klaspraktijk. Tijdens de volgende bijeenkomsten stimuleren we het leren van en aan elkaar door te reflecteren op de uitgeprobeerde strategie.