Bij vele leidinggevenden is er de vraag om te leren zelf professioneel om te gaan met verschillen en conflicten, zonder dat ze daarbij formeel als bemiddelaar optreden, vandaar deze opleiding ”bemiddelingsgericht leidinggeven”.
Bemiddeling en bemiddelende interventies, een (relatief) nieuwe benadering kan ook ingezet worden in het personeelsbeleid. De ervaring leert dat de kans op succes van het inzetten van al die interventies stijgt wanneer die interventies geïntegreerd worden in een totaal personeelsbeleid.
Wat je op twee dagen concreet leert aan tips en vaardigheden, uitvoerend of beleidsmatig vind je ook bij de doelstellingen. De module wordt gegeven in vier dagdelen. De lesgever springt behendig van theorie naar praktijk. Ze neemt de tijd voor je eigen praktijken en casussen en voor je vragen.
Beatrijs Pletinck is juriste. Ze is vanaf 2008 als erkend bemiddelaar actief in de schoolcontext. Als directeur kan je meer weten over haar expertise en functies op het thema van deze vorming via je inlog op http://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/onderwijsbemiddeling. Als organisator van de tweedaagse opleiding voor PB Antwerpen ben ik (Ria Van Looveren) haar als lesgever nu al dankbaar voor het delen van wat directies zelf preventief kunnen opnemen om een slepende juridisering te voorkomen.
Motivering/context In alle arbeidscontexten verwacht men van alle spelers terecht professioneel gedrag. Wanneer dit in de feiten of in de perceptie vertroebelt of ontspoort, komen het professioneel functioneren, de bijhorende arbeidsrelaties en de dagdagelijkse werking van de school als organisatie in mindere of grote mate onder druk te staan. In deze context valt soms het begrip ‘disfunctioneren’, waarbij het in wezen om verschil en conflict gaat maar waarbij zich ook een noodzakelijke transitie opdringt van ongewenst, ontoelaatbaar gedrag naar gewenst professioneel gedrag van het betrokken personeelslid.
De toenemende complexiteit van onze samenleving vereist nieuwe instrumenten voor personeelsbeleid. De voorbije jaren zijn er een aantal nieuwe instrumenten m.b.t. personeelsbeleid ingevoerd, nl. de functionerings- en evaluatiegesprekken. Daarnaast werd vanuit de federale overheid een heel uitgebreide regelgeving inzake psychosociaal welzijn op het werk uitgewerkt (de reglementering inzake pesten, de preventieadviseur psycho-sociale belasting, de externe dienst). De laatste wijziging verruimt nog de verantwoordelijkheid van de werkgever voor het welzijn en het welbevinden van zijn werknemers.
Als leidinggevende is kunnen bemiddelen en beleidsmatig kunnen omgaan met bemiddelen daarbij vandaag een troef.
Als leidinggevende, als schooldirecteur, leer je in deze tweedaagse je vaardigheden uitrollen om te middelen/bemiddelen. Ook het beleidsmatig(personeelsbeleid) omgaan met bemiddelen komt in de focus.
Vind je ook dat in een herijkte context deze vaardigheden het basispakket van een huidige schooldirectie kunnen verrijken, dan kan je uit de expertise van Beatrijs Pletinck plukken wat bruikbaar is in de eigen school.