Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MWI-1 Financiële algebra met de TI84 Plus (CE-T)

Doelstellingen:

De deelnemers kunnen:

-       Formules inbrengen in de Solver om basisoefeningen op te lossen.

-       Eenvoudige programma’s schrijven.

-       De werking van een aflossingstabel illustreren in de applicatie CSheet.

-       In CSheet diagrammen aanmaken die de evolutie van rentedeel , kapitaaldeel en het schuldsaldo illustreren.

-       Een schuldaflossingstabel opstellen in de lijsteditor  door zelf de formules in te geven.

-       Een schuldaflossingstabel opstellen in de lijsteditor  door de Solver te gebruiken

-       Nagaan of het interessant is om een lening te laten herschrijven.

-      Nagaan of het interessant is om leningen samen te voegen.

Bij financiële algebra is rekenwerk onvermijdelijk. En hoewel nauwkeurig rekenen een niet weg te cijferen doelstelling is voor leerlingen in een handelsafdeling,  is het verwerven van inzicht in financiële en economische processen misschien wel het hoofddoel.

Vandaar dat het adequaat gebruik van een rekenmachine, zoals de TI84, onontbeerlijk is.

Aanleren hoe een aflossingstabel werkt mag niet gebukt gaan onder het maken van rekenfouten. Net zoals het niet kennen van formules bij annuïteiten er ons niet moet weerhouden om eens het te hebben over het  laten herschrijven van een lening  en het  al of niet samenvoegen van leningen. Hier houdt de TI84 ons gefocust op de essentie van het probleem ...

Doelgroep:

Leerkrachten wiskunde 3de graad (zonder leerplanbeperking)

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel in samenwerking met T3-Vlaanderen
Inhoud:

Velen onder jullie weten wellicht wel dat de TI84 een numerieke oplosser bevat ‘de Solver ’, maar durven jullie die ook door jullie leerlingen laten gebruiken?
Wist je trouwens dat je in diezelfde Solver formules kan ingeven om in een handomdraai basisoefeningen op te lossen. Formulekennis hoef je dus als doelstelling niet overboord te gooien. Idem dito met het schrijven van programma’s voor intrestberekening. Door het lastige rekenwerk aan het rekentoestel over te laten kan je je meer focussen op andere zaken.

Illustreren hoe een aflossingstabel tot stand komt kan niet in de Lijsteditor maar wel  met behulp van de applicatie CSheet. In diezelfde applicatie kan je trouwens diagrammen genereren waar leerlingen vlug vaststellen dat de helft van de schuld  aflossen wel wat meer tijd vraagt dan de helft van de periode.
Eenmaal leerlingen deze werking snappen komt het er vooral op aan om zo vlug mogelijk een aflossingstabel te genereren. Dit kan op meer dan één manier. Ook hier heb je de vrijheid om te eisen dat leerlingen de te kennen formules gebruiken of maak je gebruik van de functies uit de TVM-Solver.

Bijkomende info:

Grafische rekenmachine meebrengen.

Locatie: Heilig Hartinstituut, Naamsesteenweg 355, 3001 Leuven (Heverlee)  =   (Blok J)

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 13 november 2016 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Goemaere Etienne
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
H Hartinstituut Heverlee (Afgelast)
Naamsesteenweg 355
3001 Heverlee (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 16 november 2016 van 14:00 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.