Aanmelden




Laden…

Even geduld...

AOp-5 De opvoeder-studiemeester: meester van het tienerbrein - Kempen

Doelstellingen:
  • De deelnemers begrijpen dat de ontwikkelingen van het brein in kinder- en jeugdleeftijd ernstige gevolgen heeft voor hun gedrag.
  • De deelnemers beseffen dat het grote aanbod en gebruik van multimediale middelen (smartphones, tablets, laptops, play stations, …) een grote invloed kan hebben op hun leergedrag, zowel positief als negatief en dat regulering zich dan ook opdringt.
  • De deelnemers zien in dat omgaan met jongeren vandaag niet fundamenteel anders geworden is, maar wel ingewikkelder en dat richting geven en rolmodel zijn als opvoeder zeker even belangrijk zijn gebleven.
  • De deelnemers reflecteren over de betekenis van de aangeboden inzichten voor hun school: waar zitten we goed, wat zijn uitdagingen?
Doelgroep:

Ondersteunend personeel regio Antwerpen-stad en omgeving = alle niet-lesgevend personeel die rechtstreeks of onrechtstreeks met leerlingen in contact komen

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Het brein is in. Dankzij verbeterde onderzoeksmethoden heeft de wetenschap ontdekt dat het brein dankzij zijn plasticiteit zijn hele leven lang blijft veranderen. De adolescentie is een heel gevoelige periode, omdat de capaciteit van het brein dan op zijn maximum is.

De gevolgen van deze groeispurt zijn voor de tiener en zijn opvoeders enorm. Het typische pubergedrag zorgt voor heel wat kopzorgen. Maar ook het verwerken van cognitieve informatie en het vasthouden van de aandacht maken een hele evolutie door.

In De opvoeder-studiemeester: meester van het tienerbrein onderzoekt Philip Brinckman, prefect en directeur van het internaat van het Sint-Jozefcollege te Turnhout, het anders-zijn van het tienerbrein. Hij staat stil bij zowel de emotionele als cognitieve veranderingen. Hij geeft 9 handvatten om de prefrontale cortex van de tiener te steunen, te sturen en te inspireren.

 Tijdens de sessie wordt er ook ingezoomd op het multimediagebruik van tieners. Meisjes lijken te dikwijls op sociale media te zitten en een aantal jongens verspelen veel tijd aan het gamen. Hoe kun je hier op school best mee omgaan en wat zijn de gevolgen voor het tienerbrein?

 De sessie beoogt ook 'het brein van de toehoorders te veranderen'. Veel te vaak ergeren ouders, leraars en opvoeders zich aan het onvolgroeide adolescentenbrein. Tieners zijn echter heel gevoelig aan een respectvolle omgang. Net zo min we ons moeten ergeren aan de taalonbekwaamheid van de baby, moeten we ons ergeren aan het pubergedrag.

Dit betekent niet dat we het tienergedrag zomaar op zijn beloop moeten laten. Integendeel!

Vanuit de praktijkervaring van een school en een internaat bekijkt Philip Brinckman concrete voorbeelden waarmee ieder – en voor deze sessie in het bijzonder het ondersteunend personeel -  aan de slag kan.

Strategie en methode:

Presentatie op basis van wetenschappelijke inzichten en filmmateriaal met mogelijkheid tot interactie en vraagstelling. Achteraf reflectie over de betekenis van het gehoorde voor de eigen school.

Bijkomende info:

Lesgever: Philip Brinckman

Er is parkeergelegenheid in de buurt van de school.

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 5 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 20 januari 2017 inschrijven en tot en met zondag 15 januari 2017 uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Haven Rudi
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Sint-Jozefcollege Turnhout (Afgelast)
Koningin Astridlaan 33
2300 Turnhout (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 25 januari 2017 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.