Aanmelden




Laden…

Even geduld...

AZo-1 Een leerling met autisme op school/in de klas….een uitdaging ?!

Doelstellingen:

Tijdens deze studiedag zullen leraren

Ervaren hoe de wereld eruit ziet voor een leerling met autisme

  • Ontdekken welke specifieke onderwijsbehoeftes dit met zich mee brengt
  • Nagaan hoe ze een veilige leeromgeving kunnen creëren  voor deze leerlingen
  • kunnen inspelen op denk- en leerstijl en zicht krijgen op het leerproces
  • leren hoe ze een stage kunnen optimaliseren voor een leerling met autisme
  • inzicht verwerven in de ondersteunings behoefeten van de leerlingen bij het maken van een GIP
  • inzicht en tools krijgen om een positieve en verbindende relatie aan te gaan 
Doelgroep:

Directies, leraren en leerlingbegeleiders SO.

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Inleefparcours

Kennismaken met enkele kenmerken van leerlingen met ASS aan de hand van filmfragmentjes

Keuze uit de verschillende werkwinkels

  1. Geprikkeld om te Leren leren

Karen Cromheeke – Anke Deckers

Hoe kunnen we onze jongeren met ASS begeleiden in hun leerproces? Een handleiding op maat bestaat niet, toch proberen we om jullie tips and trics aan te reiken, waarbij we vertrekken vanuit de denkstijl van onze jongeren : Wat is er belangrijk bij leren leren?

Hoe kunnen we werken aan het ontwikkelen van competenties, capaciteiten, motivatie en toch het welbevinden stabiel houden?

 

  1. Autivriendelijke school/klas met do’s en dont’s

Gert Everix en Annemie Aerts

Kinderen en jongeren met autisme ontwikkelen zich niet volgens het standaard patroon. Zij kunnen op cognitief gebied voorlopen en tegelijk op sociaal gebied achterlopen op leeftijdsgenoten. In een veilige omgeving met ruimte voor maatwerk - dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerling op dat moment - kan een leerling met autisme zich optimaal en blijvend ontwikkelen. Scholen die maatwerk kunnen bieden aan leerlingen met autisme, kunnen naar verwachting ook goed inspelen op de onderwijsbehoefte van alle leerlingen. 

 

 

  1. GIP

Heb je (een) leerling(en) met ASS in de klas?

Komen die leerlingen ook zoveel hindernissen tegen bij het maken van hun GIP?

Bots je wel eens tegen een muur van onverwacht gedrag, miscommunicatie, anders opgevatte opdrachten, …?

Dan biedt deze workshop hopelijk wat handvaten om de GIP auti-vriendelijker te maken voor jouw leerlingen.

We vertrekken vanuit ervaringen uit de klaspraktijk en willen zo komen tot enkele praktisch bruikbare tips om mee te nemen naar jouw school.

 

  1. Klikt het ( over wel of niet aanvaarden)

             Alexander Goorden, Els Vermeulen

Via verbindende communicatie werken we aan een positieve relatie tussen leerkracht en leerling. Hoe krijg ik als leerkracht ‘de klik’ met een leerling met autisme zodat ik hem kan ondersteunen in zijn/haar noden en behoefte, waardoor ik op een positieve manier kan bijdragen in zijn/haar aanvaardingsproces?

  1. Autisme Werkt! ( over stege en stagebegeleiding)

Tom Claes, Sven Guns, en Gon begeleider

Stages zinvol inzetten in het leerproces, hoe pak je dat aan? Je leerling voorbereiden, sensibiliseren van de stageplaats, opvolging van de stage, doorstroming naar tewerkstelling,  …"

Bijkomende info:

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

Bij een volledige dag is een broodmaaltijd inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 5 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 11 maart 2017 inschrijven en tot en met maandag 27 februari 2017 uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Guns Sven
Van Dun Martine
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Afgelast)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • maandag 13 maart 2017 van 09:00 tot 15:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.