Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ACo-2 Netwerk: strategieën die werken in een inclusieve klas

Doelstellingen:
  • Effectiever lesgeven aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften om tegemoet te komen aan de diversiteit in uw klas door gebruik te maken van een zelfgekozen onderwijsstrategie beschreven door David Mitchell.
  • Reflecteren op uw eigen lesgeven en de resultaten die je daarmee bereikt.
  • Bereid zijn kritisch te zijn ten aanzien van jezelf en voortdurend manieren te zoeken om uw methoden zo nodig aan te passen.
  • Reflecteren en uitwisselen van ervaringen met andere leerkrachten in het netwerk.
Doelgroep:

BaO en SO (leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders).

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

Als we willen dat klaservaringen bij leerlingen leiden tot effectief leren, is het essentieel dat wij fysieke en psychische omgevingen scheppen die veilig, uitdagend en leerzaam zijn. Het is van belang dat we ervoor zorgen dat alle kinderen echt leren wat van hen verwacht wordt, dat hun opvoeding bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Kinderen hebben het recht om te verwachten dat zij op deze reis begeleid worden door leerkrachten die gebruikmaken van de best beschikbare leerstrategieën, die bewezen effectief zijn. Deze taak is niet minder belangrijk voor kinderen die belemmeringen ondervinden en extra onderwijs- of ondersteuningsbehoeften hebben. U zal zien dat vele onderwijsstrategieën op alle kinderen toepasbaar zijn. U maakt kennis met verschillende onderwijsstrategieën beschreven door David Mitchell.  Bij de strategie krijgt u informatie over het onderliggende idee, praktijkvoorbeelden, het bewijs en de risico’s. Er bestaat geen enkele methode die voor iedereen het meest geschikt is doordat de behoeften van leerlingen zo verschillend zijn. Welke strategie past bij uw eigen filosofie, persoonlijkheid, vakkennis, reflecties, professionele ervaring en vooral bij uw kennis over de bijzonderheden en behoeften van uw leerlingen en de specifieke omstandigheden? Welke onderwijsstrategie gaat u uitproberen in de klas? Samen zullen we de strategie voorbereiden en vertalen naar de eigen klaspraktijk. Tijdens de volgende bijeenkomsten stimuleren we het leren van en aan elkaar door te reflecteren op de uitgeprobeerde strategie.

Strategie en methode:

Input en uitwisselen van eigen ervaringen.

Bijkomende info:

De syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 18 oktober 2016 inschrijven en tot en met zondag 16 oktober 2016 uitschrijven.
Bijdrage: 21,00 Euro
Lesgever: Van Steen Annelies
De Ceulaer Liesbeth
Kimpe Frie
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 21 oktober 2016 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 1 december 2016 van 13:30 tot 16:30
    • maandag 30 januari 2017 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.