De leider van een lerende organisatie faciliteert het samen school maken in gedeeld leiderschap.
Tijdens sessie 1 leggen we een aantal stukken van de complexe puzzel die ‘leren’ is. Je kijkt naar jezelf, jouw school, jouw team vanuit deze verschillende perspectieven: professioneel zelfverstaan, reactief en reflectief leren, strength- en gap-based benadering, PDCA en de evolutie van een organisatie (EFQM).
In sessies 2 en 3 zoomen we in op concrete methodieken om in jouw school die PDCA-cirkel rond te maken. Hoe doe je samen met je team een check waar je allemaal mee bezig bent? Waarover is tevredenheid en waarover niet? En hoe zit het met de resultaten?
Tijdens sessie 4 is de rode draad: hoe bevorder ik medeverantwoordelijkheid van mijn team? Deze onderwerpen komen eveneens aan bod: van externe naar interne sturing, verschillende lagen in ‘helpen’, de IMWR-cyclus (inspireren, mobiliseren, waarderen en reflecteren) en hoe kan ik vanuit het standpunt van medeverantwoordelijkheid omgaan met nascholing, agenda, klasbezoek, functioneringsgesprekken,…?