Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/01-2.10G Al GOKkend/ZORGend werken aan een duurzame basisschool

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Heel wat scholen voeren een beleid dat consequent vanuit hun pedagogisch project geïnspireerd wordt en o.a. sterk gericht is op de behoeften van hun leerlingen en hun personeel. Het is overigens een basisopdracht van elke katholieke basisschool om, vanuit een brede zorg, aan de ontplooiing van ieder kind te werken.
Scholen die goed omgaan met de kwaliteitscirkel GOK groeien in beleidsvoerend vermogen.

In deze sessie beogen we volgende doelstellingen:

  • het verschil inzien tussen Zorg en GOK;
  • inzien hoe men aan het gelijke onderwijskansenbeleid kan werken op school;
  • uitingen van beleidsvoerend vermogen van een GOK - school kunnen herkennen;
  • kunnen aangeven hoe het werken aan GOK leidt tot een verhoging van het beleidsvoerend vermogen van een school;
  • kunnen aangeven welke interventies veeleer remmend werken op een verhoging van het beleidsvoerend vermogen;
  • ervaren hoe werken met een casus de invloed van een directeur op het proces van beleidsvoering kan verduidelijken.
Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 1 sessie(s)
Lesgever: De Reviere Henk
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 23 mei 2018 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.