Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/01-2.7B Pastoraal op school en godsdienst

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De krachtlijnen vanuit pastoraal op de katholieke dialoogschool: de 4 pijlers van pastoraal en de initiatieven die reeds door de verschillende scholen hieromtrent genomen worden. De deelnemers krijgen een bevestiging en bemoediging voor de genomen initiatieven en krijgen suggesties en adviezen voor die pijlers die volgens hen bijgestuurd kunnen worden. We leggen ook accenten naar het interreligieus vieren. Belangrijke hulpmiddelen hierbij worden voorgesteld (documenten, visieteksten, kijkwijzers …).

 

Krachtlijnen vanuit het godsdienstonderricht: vertrekkend vanuit de inbreng van de deelnemers komen we tot dialoog rond volgende items: godsdienst en het lestijdenpakket, evaluatie en rapportering godsdienst, inspectie en begeleiding godsdienst, geloofsopvoeding bij kleuters, aanvraag kerkelijk mandaat, interlevensbeschouwelijke competenties, leerplanconcept ZILL en godsdienst... Deze krachtlijnen worden ondersteund door het tonen en/of verwijzen naar concreet (didactisch) materiaal. De diocesane leidraad godsdienst fungeert hier als basisdocument of rode draad.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 2 sessie(s)
Lesgever: Lagrain Sabien
De Westelinck Francis
Dillen Leen
Desmet Mieke
Depré Rik
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio West-Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 5 juni 2018 van 09:00 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.