Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/01-3.15B Keuzemodule: Differentiatie in de praktijk van de basisschool

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het nieuwe onderwijsdecreet en de discussie omtrent inclusiebevorderend onderwijs doen nadenken over de rol van het buitengewoon onderwijs t.a.v. het gewoon onderwijs. We willen deze dag de specificiteit van het buitengewoon onderwijs verduidelijken; o.a. welke types worden er georganiseerd voor kleuters en voor lagereschoolkinderen? Welke opleidingsvormen zijn er in het BuSO? Welke disciplines maken deel uit van het team in het BuO? Wat is handelingsplanning? Wat is het type Basisaanbod en hoe stemmen we daarop af? Vanuit het zorgcontinuüm verduidelijken we het geïntegreerd en inclusief onderwijs (GON en ION) en onderzoeken we welke stappen ouders en scholen hiervoor ondernemen. Ook de rol van het CLB wordt hierbij toegelicht.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 15 januari 2018 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Buyle Hans
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio West-Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 16 januari 2018 van 13:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.