Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL230031-02 Tweedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs West-Vlaanderen

Deze tweedaagse wil je inspireren en verbinden met je collega’s uit ruime regio.
We voorzien inspiratiesessies en inspirerende netwerkmomenten.
We vertrekken daarbij uit het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL.
We organiseren deze congressen nu in vier regio’s.

Inschrijvingen volzet? Schrijf je in op één van onze andere data waar een gelijkaardig programma wordt aangeboden:

Doelstellingen:

Deze tweedaagsen hebben als basis de grond, de fundamenten of de bouwstenen van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met elkaar en met ZILL. Wat aangeboden wordt zal dus aansluiten op of kaderen binnen deze basis.  We diepen uit, verrijken, verbreden of vernieuwen een thema in korte inspiratiesessies  (fundamenteel onderzoek, praktijkonderzoek, ontwikkelde materialen, goede praktijken). Dit doen we met als doel deelnemers te inspireren, te motiveren om na deze tweedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, schoolteam, partners.

Doelgroep:
  • Zorgcoördinatoren
  • Zorgleerkrachten
  • Beleidsondersteuners in het basisonderwijs
  • Delegatie orthopedagogen en psychologen buitengewoon basisonderwijs, CLB-medewerkers en leersteuncentra
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Welkom

We nodigen je graag uit op de tweedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs regio West-Vlaanderen in Oostende.

We bieden je een tweedaagse aan die wil inspireren en verbinden. Met collega’s uit de ruime regio kan je deelnemen aan vorming, inspiratiesessies en inspirerende netwerkmomenten. Deze hebben als basis het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Wat aangeboden wordt zal hier dus op aansluiten of hierin kaderen. We gaan aan de slag met fundamenteel onderzoek, praktijkonderzoek, ontwikkelde materialen en goede praktijken. We willen je inspireren en motiveren om na deze tweedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, schoolteam en de schoolpartners.

Wie?

De focus van de sessies richt zich op gewoon basisonderwijs, op (coördinerende) zorgcoördinatoren, zorgteams, zorgleerkrachten, beleidsondersteuners in het basisonderwijs.

We willen uitdrukkelijk een aantal delegaties buitengewoon basisonderwijs, CLB-medewerkers en leersteuncentra opnemen om het gesprek over het gewoon basisonderwijs tijdens de sessies op de tweedaagse te verrijken.

Directeurs en pedagogisch directeurs verwelkomen we graag op onze andere regionale directiecongressen.

Programma donderdag 8 februari

  • 08.00 - 09.00 uur Onthaal met koffie (Zuiddiep 1-2)
  • 09.00 - 11.15 uur (Zuiddiep 1-2)
    | Welkom door regiocoördinator
    | Openingsreferaat door Peter Adriaenssens 
  • 12.30 - 13.30 uur Lunch (Plad'O)
  • 13.30 - 15.00 uur Werkwinkelkeuze
  • 15.00 - 15.30 uur Koffiepauze (Plad'O)
  • 15.40 - 17.10 uur Werkwinkelkeuze
  • 17.10 - 18.45 uur Inchecken - vrije tijd
  • 18.45 - 19.15 uur Aperitief (Wintertuin) 
  • 19.15 - 20.15 uur Avondeten (Plad'O)
  • 21.00 - 02.00 uur Dansfeest (Bar) 

Programma vrijdag 9 februari

  • 07.00 - 09.00 uur - Ontbijt + uitchecken (Plad'O)
  • 09.00 - 09.20 uur Gezamenlijke start (Zuiddiep 1-2)
  • 09.30 - 11.00 uur Werkwinkelkeuze
  • 11.10 - 12.10 uur Werkwinkelkeuze
  • 12.10 - 13.10 uur Lunch (Plad'O)
  • 13.20 - 14.50 uur Interview met Nina Mouton (over haar boek “zelfzorg”) - (Zuiddiep 1-2)
  • 14.50 - 15.00 uur Afsluiter

Inschrijvingen

In de fastlane inschrijvingsperiode (5 december 2023 tot en met 11 december 2023) krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om één persoon in te schrijven. Je directeur krijgt een uitnodigingsmail. Daarin vind je een link om één persoon in te schrijven.

Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers.

Na het afsluiten van deze inschrijvingsperiode kan je geen gebruik meer maken van deze uitnodigingsmail of gereserveerde plaats.

Vanaf 12 december 2023 tot en met 17 december start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessante.

Vanaf 18 december 2023 kan je eventueel ook inschrijven in andere regio’s.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 8 februari 2024 van 11:25 tot 12:25
Meet and greet
Spreker: Pedagogische begeleiding regio West-Vlaanderen

Tijdens dit uurtje staan verbinding en warme ontmoeting centraal voor alle deelnemers. Op basis van de inhouden, aangereikt door Peter Adriaenssens, gaan we met elkaar in gesprek. We inspireren elkaar om een krachtig zorgbeleid uit te bouwen op de eigen school.

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

    

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 8 februari 2024 van 13:30 tot 15:00
​Teach like a champion​ – het jonge kind
Spreker: Stijn De Milde

​​Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt?  Wil je je collega’s enkele van deze technieken aanleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel. ​ 

​​​​​Tijdens de werkwinkel maak je kennis enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. ​​Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/ zorgleraar/ zorgcoördinator. 

Effectieve didactiek
Spreker: Wessel Stet

In deze sessie nemen we je mee in de wereld van effectieve didactiek. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen. ​

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Floor Tempelaere

​​Cognitief sterke leerlingen kunnen gefrustreerd en gedemotiveerd geraken als ze op hun leerhonger blijven zitten of niet de kans krijgen  om hun talenten te benutten. Daarom is het belangrijk dat deze leerlingen erkenning krijgen en begrip ervaren voor hun noden. Net als alle andere leerlingen varen ze wel bij leraren die het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afstemmen op hun specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

We bakenen het concept cognitief sterk functionerende leerlingen af en staan stil bij het herkennen en signaleren van deze leerlingen. We ontdekken hun onderwijsbehoeften en geven handvatten om het onderwijs hierop af te stemmen (compacten, verrijken, versnellen…).

Hoe kunnen data jouw leerlingenbegeleiding optimaliseren?
Spreker: Kathleen Veys

Ben je benieuwd hoe data de sleutel kan zijn tot het stimuleren van de leerlingenbegeleiding?

Duik in diverse databronnen om diepgaand inzicht te krijgen in het welzijn en de prestaties van jouw leerlingen en jouw school.

Ontdek hoe data niet alleen onthult hoe goed je bezig bent binnen de domeinen van leerlingenbegeleiding, maar ook de deur opent naar effectieve interventies. Zorg er zeker voor dat je toegang hebt tot de datawijzer van de school.

Ouders als onmisbare schakel: ​kwetsbare ouders
Spreker: Peter Bracaval

​​Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. We willen samen goed school maken. Soms gaat ouders betrekken vanzelf en vraagt het weinig inspanning. Of is dat maar schijn, of gaat het slechts vanzelf voor een bepaalde groep ouders? Hebben we alle ouders mee, hebben we aandacht voor ouders en kinderen die maatschappelijk kwetsbaar zijn en/of meer zorg nodig hebben? En als het dan niet vanzelf gaat, wat dan?​

Tijdens deze werkwinkel onderzoek je hoe je met àlle ouders kan samenwerken rond de ontwikkeling en de zorg voor hun kind. We gebruiken daarvoor de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Je reflecteert met collega’s over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden.​

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg
Spreker: Julie Kerremans

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken met zowel schoolinterne als -externe partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.

Meer dan ooit is het een uitdaging om een duurzame, doelgerichte samenwerking met een duidelijk plan van aanpak te realiseren. Welke samenwerking is er nodig om te zorgen voor leerwinst bij onze leerlingen en vooral, hoe kom je daartoe? Vertrekkende vanuit de eigen schoolcontext, gaan we na op welke manier we het leerplan hierbij als werkinstrument kunnen inzetten en welke kansen er zijn als de zorgwerking op je school onder druk staat. Het decreet leerlingenbegeleiding, het OK, ZILL en het continuüm van zorg zijn hierbij ons kompas.

​Cirkelen in een verbindend schoolklimaat​
Spreker: Annick Dheedens

​​Je krijgt een korte inleiding m.b.t. de bouwsteen verbindend schoolklimaat van het vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Daarna maak je kennis met één van de belangrijkste methodieken om een verbindend klas- en schoolklimaat te realiseren.​ 

Je leert hoe je cirkelgesprekken faciliteert en modereert. Je leert werken aan veiligheid en verbondenheid in een klasgroep. Je leert hoe je open kan spreken en hoe je ruimte kan creëren om te luisteren.

Ademruimte in je eigen raam: hoe in verbinding blijven tijdens moeilijke gesprekken met ouders?​
Spreker: Katrien Bressers

Op een verbindende manier met ouders handelen en communiceren willen we allemaal. Toch loopt het soms moeilijk en dreigen situaties, gesprekken... te escaleren.  Hoe blijf je dan in je kracht en in verbinding met jezelf en met de andere partners? Hoe hou je de situatie veilig? Wat heb je daarvoor nodig? Daarnaar gaan we op zoek in deze sessie.

Verbindende Communicatie en inzicht in je eigen waarnemingsraam helpen je om op elk moment duidelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is en wat jouw behoeften zijn. Je zegt op een effectieve en respectvolle manier wat je stoort en wat je waardeert. Je laat verwijten achterwege en communiceert vanuit gelijkwaardigheid. Door klaarheid en begrip ontstaat een open samenwerking. Omdat je ook op een empathische manier luistert, hoor je makkelijker wat ouders en leerlingen nodig hebben.  Je lost conflicten samen op en vindt duurzame oplossingen voor problemen. Omdat te bereiken, krijg je tijdens deze sessie inzicht in het kader van de “Window of tolerance“ en de stappen van verbindende communicatie. Je oefent via levensechte situaties​.

Aan de slag met individueel aangepaste curricula in het gewoon onderwijs
Spreker: Inge Ranschaert

Elke gewone school kan de vraag krijgen om te werken met een individueel aangepast curriculum voor een leerling. De werkwinkel geeft antwoord op: wat is dit, hoe doe je dat en waarom?

In de werkwinkel leggen we de betekenis van IAC in het decreet leersteun uit en verduidelijken we welke verplichtingen dit voor de gewone school met zich meebrengt. We staan stil bij ’de katholieke dialoogschool is een inclusieve school‘ en de betekenis hiervan voor de onderwijspraktijk.

  • Hoe begin je aan een IAC?
  • Wie helpt daarbij?
  • Wat betekent handelingsplanmatig werken bij een IAC?
  • Krijgen deze leerlingen een getuigschrift bao/certificering so?
KleuterKracht
Spreker: Hilde Stroobants

​​De stem van jonge kinderen actief en doelbewust uitnodigen in de vormgeving van de klaspraktijk zorgt voor nog meer betrokkenheid en plezier in leren, zowel bij de kinderen als bij de leerkracht. Met de laagdrempelige KleuterKracht-werkvormen geven leerkrachten ruimte aan de inbreng van kinderen, zonder dat ze daarbij het gevoel krijgen dat ze de dingen helemaal uit handen geven.

​Met het project ‘KleuterKracht’ onderzochten Anne Slaets en Hilde Stroobants samen met een groep kleuteronderwijzers hoe we jonge kinderen meer agency kunnen bieden in de klas. Agency bij jonge kinderen laat zich vertalen als ‘stem, keuze en eigenaarschap in eigen leren’. Belangrijk in het onderzoek was dat de betrokken leerkrachten de werkvormen zouden ervaren als voldoende gestructureerd om het verloop zelf in handen te houden en daarnaast toch voldoende open om veel vanuit de kinderen zelf te laten komen. Vanuit een internationale zoektocht verzamelden ze niet alleen laagdrempelige werkvormen die de ideeën en interesse van jonge kinderen écht honoreren; ze brachten daarnaast ook verdere inzichten bijeen over wat échte participatie van jonge kinderen kan inhouden en hoe we die ondersteunen. In deze sessie krijg je, naast een korte inleiding rond agency en het belang ervan in onderwijs, ook praktische voorbeelden van enkele werkvormen die ruimte geven aan die agency. De werkvormen zijn zowel in de kleuterklas als in de eerste graad van het lager onderwijs inzetbaar.

Talige diversiteit
Spreker: Ann-Sofie Decoutere en Kim Ryckaert

Wil je graag een blik op hoe een meertalige leerling taal verwerft? Wil je enkele handvatten om meertalige leerlingen bij jullie op school optimaal te ondersteunen? Heb je nood aan overzicht tussen allerlei ‘beleidsplannen’ (GOK-, zorg-, talenbeleid)? In deze werkwinkel krijg je antwoorden en tips! 

Ouders voor Inclusie vertelt​
Spreker: ​Astrid Winderickx

​In de voorbije jaren zijn er ontmoetingsavonden georganiseerd waarbij ouders van kinderen met specifieke noden lief, leed en tips deelden. Het  valt daarbij op dat de ‘kleine’ verhalen van ouders gouden sleutels bevatten. Het zijn niet louter anekdotes maar rijkelijke verhalen waarin ouders hun strategieën om inclusie waar te maken, delen. Om deze verhalen te verduurzamen werd de podcastreeks ‘Ouders voor Inclusie vertelt 2' geboren. Deze podcast bevat zestien verhalen van ouders over de pieken en dalen in inclusieve trajecten. In de workshop  gaan we in op twee verhalen en halen we de strategieën van ouders er in naar boven. We connecteren ze aan tools die ondersteunend zijn om inclusie te doen werken.

Flexibel samenwerken op een continuüm van zorg
Spreker: Annet De Vroey

Hoe realiseer je duurzame samenwerking tussen alle partners betrokken bij het zorgcontinuüm? Wat betekent het zorgcontinuüm voor elk van die partners en hoe realiseren we een krachtige gedeelde verantwoordelijkheid op alle niveaus?

Met de invoering van het Leersteundecreet krijgt het zorgcontinuüm een nieuwe invulling. Brede basiszorg, leerondersteuning binnen het gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepaste curricula vormen de drie pijlers van een continuüm van zorg dat kinderen/leerlingen doorheen hun schoolloopbaan kan ondersteunen. In deze workshop bespreken we de betekenis van dit drieledige kader en de praktische consequenties voor jouw school. We gaan daarbij uit van de centrale rol van het schoolteam in de samenwerking met alle partners en de inzet van alle betrokkenen voor het realiseren van inclusieve leeromgevingen, flexibele ondersteuning en een duurzame samenwerking.

Relatie en gedrag kleuters
Spreker: Veerle Noppe

Ik wil begrijpen wat ik voel en doe.
Begrijpen we het verschil tussen emotieregulatie en gedragsregulatie?
Wat is de senso-motorische invloed op gedrag?

Emotie – en gedragsregulering vanuit behoefte vraagt begrip voor de botsende auto’s die door de klas razen wanneer rem en gas niet zo goed afgesteld zijn op elkaar. Hoe begrijpen we het verschil tussen emotieregulatie en gedragsregulatie? Wat is de senso – motorische invloed op gedrag?

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

   /

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 8 februari 2024 van 15:40 tot 17:10
​Teach like a champion​ – het jonge kind
Spreker: Stijn De Milde

​​Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt?  Wil je je collega’s enkele van deze technieken aanleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel. ​ 

​​​​​Tijdens de werkwinkel maak je kennis enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. ​​Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/ zorgleraar/ zorgcoördinator. 

Effectieve didactiek
Spreker: Wessel Stet

In deze sessie nemen we je mee in de wereld van effectieve didactiek. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen. ​

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Floor Tempelaere

​​Cognitief sterke leerlingen kunnen gefrustreerd en gedemotiveerd geraken als ze op hun leerhonger blijven zitten of niet de kans krijgen  om hun talenten te benutten. Daarom is het belangrijk dat deze leerlingen erkenning krijgen en begrip ervaren voor hun noden. Net als alle andere leerlingen varen ze wel bij leraren die het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afstemmen op hun specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

We bakenen het concept cognitief sterk functionerende leerlingen af en staan stil bij het herkennen en signaleren van deze leerlingen. We ontdekken hun onderwijsbehoeften en geven handvatten om het onderwijs hierop af te stemmen (compacten, verrijken, versnellen…).

Hoe kunnen data jouw leerlingenbegeleiding optimaliseren?
Spreker: Kathleen Veys

Ben je benieuwd hoe data de sleutel kan zijn tot het stimuleren van de leerlingenbegeleiding?

Duik in diverse databronnen om diepgaand inzicht te krijgen in het welzijn en de prestaties van jouw leerlingen en jouw school.

Ontdek hoe data niet alleen onthult hoe goed je bezig bent binnen de domeinen van leerlingenbegeleiding, maar ook de deur opent naar effectieve interventies. Zorg er zeker voor dat je toegang hebt tot de datawijzer van de school.

Ouders als onmisbare schakel: ​kwetsbare ouders
Spreker: Peter Bracaval

​​Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. We willen samen goed school maken. Soms gaat ouders betrekken vanzelf en vraagt het weinig inspanning. Of is dat maar schijn, of gaat het slechts vanzelf voor een bepaalde groep ouders? Hebben we alle ouders mee, hebben we aandacht voor ouders en kinderen die maatschappelijk kwetsbaar zijn en/of meer zorg nodig hebben? En als het dan niet vanzelf gaat, wat dan?​

Tijdens deze werkwinkel onderzoek je hoe je met àlle ouders kan samenwerken rond de ontwikkeling en de zorg voor hun kind. We gebruiken daarvoor de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Je reflecteert met collega’s over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden.​

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg
Spreker: Julie Kerremans

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken met zowel schoolinterne als -externe partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.

Meer dan ooit is het een uitdaging om een duurzame, doelgerichte samenwerking met een duidelijk plan van aanpak te realiseren. Welke samenwerking is er nodig om te zorgen voor leerwinst bij onze leerlingen en vooral, hoe kom je daartoe? Vertrekkende vanuit de eigen schoolcontext, gaan we na op welke manier we het leerplan hierbij als werkinstrument kunnen inzetten en welke kansen er zijn als de zorgwerking op je school onder druk staat. Het decreet leerlingenbegeleiding, het OK, ZILL en het continuüm van zorg zijn hierbij ons kompas.

Ademruimte in je eigen raam: hoe in verbinding blijven tijdens moeilijke gesprekken met ouders?​
Spreker: Katrien Bressers

Op een verbindende manier met ouders handelen en communiceren willen we allemaal. Toch loopt het soms moeilijk en dreigen situaties, gesprekken... te escaleren.  Hoe blijf je dan in je kracht en in verbinding met jezelf en met de andere partners? Hoe hou je de situatie veilig? Wat heb je daarvoor nodig? Daarnaar gaan we op zoek in deze sessie.

Verbindende Communicatie  en inzicht in je eigen waarnemingsraam helpen je om op elk moment duidelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is en wat jouw behoeften zijn. Je zegt op een effectieve en respectvolle manier wat je stoort en wat je waardeert. Je laat verwijten achterwege en communiceert vanuit gelijkwaardigheid. Door klaarheid en begrip ontstaat een open samenwerking. Omdat je ook op een empathische manier luistert, hoor je makkelijker wat ouders en leerlingen nodig hebben.  Je lost conflicten samen op en vindt duurzame oplossingen voor problemen. Omdat te bereiken, krijg je tijdens deze sessie inzicht in het kader van de “Window of tolerance“ en de stappen van verbindende communicatie. Je oefent via levensechte situaties​.

Aan de slag met individueel aangepaste curricula in het gewoon onderwijs
Spreker: Inge Ranschaert

Elke gewone school kan de vraag krijgen om te werken met een individueel aangepast curriculum voor een leerling. De werkwinkel geeft antwoord op: wat is dit, hoe doe je dat en waarom?

In de werkwinkel leggen we de betekenis van IAC in het decreet leersteun uit en verduidelijken we welke verplichtingen dit voor de gewone school met zich meebrengt. We staan stil bij ’de katholieke dialoogschool is een inclusieve school‘ en de betekenis hiervan voor de onderwijspraktijk.

  • Hoe begin je aan een IAC?
  • Wie helpt daarbij?
  • Wat betekent handelingsplanmatig werken bij een IAC?
  • Krijgen deze leerlingen een getuigschrift bao/certificering so?
KleuterKracht
Spreker: Hilde Stroobants

​​De stem van jonge kinderen actief en doelbewust uitnodigen in de vormgeving van de klaspraktijk zorgt voor nog meer betrokkenheid en plezier in leren, zowel bij de kinderen als bij de leerkracht. Met de laagdrempelige KleuterKracht-werkvormen geven leerkrachten ruimte aan de inbreng van kinderen, zonder dat ze daarbij het gevoel krijgen dat ze de dingen helemaal uit handen geven.

​Met het project ‘KleuterKracht’ onderzochten Anne Slaets en Hilde Stroobants samen met een groep kleuteronderwijzers hoe we jonge kinderen meer agency kunnen bieden in de klas. Agency bij jonge kinderen laat zich vertalen als ‘stem, keuze en eigenaarschap in eigen leren’. Belangrijk in het onderzoek was dat de betrokken leerkrachten de werkvormen zouden ervaren als voldoende gestructureerd om het verloop zelf in handen te houden en daarnaast toch voldoende open om veel vanuit de kinderen zelf te laten komen. Vanuit een internationale zoektocht verzamelden ze niet alleen laagdrempelige werkvormen die de ideeën en interesse van jonge kinderen écht honoreren; ze brachten daarnaast ook verdere inzichten bijeen over wat échte participatie van jonge kinderen kan inhouden en hoe we die ondersteunen. In deze sessie krijg je, naast een korte inleiding rond agency en het belang ervan in onderwijs, ook praktische voorbeelden van enkele werkvormen die ruimte geven aan die agency. De werkvormen zijn zowel in de kleuterklas als in de eerste graad van het lager onderwijs inzetbaar.

Gelijke burgers, gelijke kansen. Het waarom, wat en hoe van zorgbreed en kansenrijk onderwijs met elkaar verbinden door inspirerend burgerschap
Spreker: Tom Uytterhoeven

​​Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooie: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar hoe realiseren we dat vandaag en morgen, in een snel veranderende wereld ? Daar krijg je in deze sessie enkele handvatten voor uit de toolbox van inspirerend burgerschap.​

Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooien: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar wat bedoelen we vandaag met gelijke kansen? Welke rol heeft onderwijs hier in te spelen? We bekijken dit vanuit de vijf pijlers van inspirerend burgerschap en maken duidelijk hoe onze sterke pedagogische traditie nog steeds relevant is. Concreet maken we linken tussen Opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen, Zin in leren ! Zin in leven ! en het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, waarbij we zowel naar schoolbeleid als klaspraktijk kijken.

Talige diversiteit
Spreker: Ann-Sofie Decoutere en Kim Ryckaert

Wil je graag een blik op hoe een meertalige leerling taal verwerft? Wil je enkele handvatten om meertalige leerlingen bij jullie op school optimaal te ondersteunen? Heb je nood aan overzicht tussen allerlei ‘beleidsplannen’ (GOK-, zorg-, talenbeleid)? In deze werkwinkel krijg je antwoorden en tips! 

Flexibel samenwerken op een continuüm van zorg
Spreker: Annet De Vroey

Hoe realiseer je duurzame samenwerking tussen alle partners betrokken bij het zorgcontinuüm? Wat betekent het zorgcontinuüm voor elk van die partners en hoe realiseren we een krachtige gedeelde verantwoordelijkheid op alle niveaus?

Met de invoering van het Leersteundecreet krijgt het zorgcontinuüm een nieuwe invulling. Brede basiszorg, leerondersteuning binnen het gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepaste curricula vormen de drie pijlers van een continuüm van zorg dat kinderen/leerlingen doorheen hun schoolloopbaan kan ondersteunen. In deze workshop bespreken we de betekenis van dit drieledige kader en de praktische consequenties voor jouw school. We gaan daarbij uit van de centrale rol van het schoolteam in de samenwerking met alle partners en de inzet van alle betrokkenen voor het realiseren van inclusieve leeromgevingen, flexibele ondersteuning en een duurzame samenwerking.

Relatie en gedrag kleuters
Spreker: Veerle Noppe

Ik wil begrijpen wat ik voel en doe.
Begrijpen we het verschil tussen emotieregulatie en gedragsregulatie?
Wat is de senso-motorische invloed op gedrag?

Emotie – en gedragsregulering vanuit behoefte vraagt begrip voor de botsende auto’s die door de klas razen wanneer rem en gas niet zo goed afgesteld zijn op elkaar. Hoe begrijpen we het verschil tussen emotieregulatie en gedragsregulatie? Wat is de senso – motorische invloed op gedrag?

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

   /

Aanbod workshops sessie 3 deel 1
vrijdag 9 februari 2024 van 09:30 tot 11:00
​Teach like a champion​ – het jonge kind
Spreker: Stijn De Milde

​​Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt?  Wil je je collega’s enkele van deze technieken aanleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel. ​ 

​​​​​Tijdens de werkwinkel maak je kennis enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. ​​Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/ zorgleraar/ zorgcoördinator. 

Effectieve didactiek
Spreker: Wessel Stet

In deze sessie nemen we je mee in de wereld van effectieve didactiek. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen. ​

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Floor Tempelaere

​​Cognitief sterke leerlingen kunnen gefrustreerd en gedemotiveerd geraken als ze op hun leerhonger blijven zitten of niet de kans krijgen om hun talenten te benutten. Daarom is het belangrijk dat deze leerlingen erkenning krijgen en begrip ervaren voor hun noden. Net als alle andere leerlingen varen ze wel bij leraren die het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afstemmen op hun specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

We bakenen het concept cognitief sterk functionerende leerlingen af en staan stil bij het herkennen en signaleren van deze leerlingen. We ontdekken hun onderwijsbehoeften en geven handvatten om het onderwijs hierop af te stemmen (compacten, verrijken, versnellen…).

Hoe kunnen data jouw leerlingenbegeleiding optimaliseren?
Spreker: Kathleen Veys

Ben je benieuwd hoe data de sleutel kan zijn tot het stimuleren van de leerlingenbegeleiding?

Duik in diverse databronnen om diepgaand inzicht te krijgen in het welzijn en de prestaties van jouw leerlingen en jouw school.

Ontdek hoe data niet alleen onthult hoe goed je bezig bent binnen de domeinen van leerlingenbegeleiding, maar ook de deur opent naar effectieve interventies. Zorg er zeker voor dat je toegang hebt tot de datawijzer van de school.

Ouders als onmisbare schakel: ​kwetsbare ouders
Spreker: Peter Bracaval

​​Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. We willen samen goed school maken. Soms gaat ouders betrekken vanzelf en vraagt het weinig inspanning. Of is dat maar schijn, of gaat het slechts vanzelf voor een bepaalde groep ouders? Hebben we alle ouders mee, hebben we aandacht voor ouders en kinderen die maatschappelijk kwetsbaar zijn en/of meer zorg nodig hebben? En als het dan niet vanzelf gaat, wat dan?​

Tijdens deze werkwinkel onderzoek je hoe je met àlle ouders kan samenwerken rond de ontwikkeling en de zorg voor hun kind. We gebruiken daarvoor de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Je reflecteert met collega’s over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden.​

Goede klasmanagementtechnieken die werken om krachtiger les te geven! - Teach like a champion-lager
Spreker: Isabelle Stul

De leraar moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren. In deze werkwinkel gaan we in op enkele belangrijke uitgangspunten en 49 concrete technieken. Weinig spectaculair misschien, maar het gaat erom wat werkt, en misschien zijn we deze wat uit het oog verloren. Bovendien: wat voor de ene leerkracht wellicht vanzelfsprekend is, kan voor de ander een eyeopener zijn. Met deze technieken in het achterhoofd kan er een opbouwende dialoog ontstaan tussen de zorgcoördinator en de leraar over de aanpak in de klas en de manier van werken binnen fase 0 van het zorgcontinuüm - brede basiszorg

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg
Spreker: Julie Kerremans

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken met zowel schoolinterne als -externe partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.

Meer dan ooit is het een uitdaging om een duurzame, doelgerichte samenwerking met een duidelijk plan van aanpak te realiseren. Welke samenwerking is er nodig om te zorgen voor leerwinst bij onze leerlingen en vooral, hoe kom je daartoe? Vertrekkende vanuit de eigen schoolcontext, gaan we na op welke manier we het leerplan hierbij als werkinstrument kunnen inzetten en welke kansen er zijn als de zorgwerking op je school onder druk staat. Het decreet leerlingenbegeleiding, het OK, ZILL en het continuüm van zorg zijn hierbij ons kompas.

​Cirkelen in een verbindend schoolklimaat​
Spreker: Annick Dheedens

​​Je krijgt een korte inleiding m.b.t. de bouwsteen verbindend schoolklimaat van het vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Daarna maak je kennis met één van de belangrijkste methodieken om een verbindend klas- en schoolklimaat te realiseren.​ 

Je leert hoe je cirkelgesprekken faciliteert en modereert. Je leert werken aan veiligheid en verbondenheid in een klasgroep. Je leert hoe je open kan spreken en hoe je ruimte kan creëren om te luisteren.

​Spring enthousiast in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs.
Spreker: Bert De Jonghe

​Als zorgleraar ben je mede spilfiguur van kwaliteitsvol onderwijs en van de begeleiding van alle leerlingen. Het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs biedt je hierbij ondersteuning. In deze sessie krijg je zicht op de opbouw en inhoud van dit document. Daarnaast leg je linken met het OK-kader.

Zorgscan​
Spreker: Roselien D'haenen

Wil je een foto nemen van het zorg- en kansenbeleid voor fase 0 en 1 en wil je hierbij concreet aan de slag met materiaal? Dan is deze sessie zeker iets voor jou.

We reflecteren over het eigen zorg- en kansenbeleid door in te zoomen op de kwaliteitsontwikkeling van de leerlingenbegeleiding. We onderzoeken hoe de brede basiszorg en verhoogde zorg geïmplementeerd zijn. We gaan na in welke mate we verbindend samenwerken. We kijken kritisch naar de vier begeleidingsdomeinen. Na de oefening krijg je inzicht op welke vlakken je groeikansen hebt. Daarna kan je op je eigen school aan de slag om actiepunten te formuleren.

Werken aan een oudervriendelijke school
Spreker: Saar Decoutere

In deze workshop krijg je praktische tips en inspiratie om met het schoolteam en de ouderwerking te werken aan een oudervriendelijke school.

Hoe kan je ouders betrekken bij de school? Hoe kunnen ouders participeren op school? Hoe maak je werk van oudervriendelijk(e) onthaal, oudercontacten en communicatie? Hoe zorg je dat ouders zich welkom voelen op school?

​Breed evalueren kleuters
Spreker: Iris Bruneel

Het decreet verwacht ons de vorderingen van kleuters te volgen. Hoe doen we dat?

Hoe kleuters volgen in hun ontwikkeling binnen de krijtlijnen van Zill?

Flexio: hoe professionaliseer je flexibel vanuit vragen over diversiteit of inclusie op jouw school?
Spreker: Marijke Wilssens

Hoe zorg je dat kennis over diversiteit en inclusie niet blijft hangen in het zorgteam? Hoe organiseer je het onderwijs flexibel, zodat ook klasleerkrachten tijd krijgen om zich te professionaliseren? En hoe zorg je dat professionalisering effectief bijdraagt aan antwoorden op reële uitdagingen op vlak van goed onderwijs voor alle leerlingen?​​​ 

Scholen zijn vandaag diverser en inclusiever dan ooit. Leraren voelen zich echter vaak onvoldoende voorbereid om daarmee om te gaan. Vanuit het zorgteam tracht je je aanpak daarop af te stemmen in lijn met de zorgvisie en het zorgbeleid. Je moedigt het team aan om zich te professionaliseren en stimuleert het delen van nieuwe inzichten. Toch blijkt dat niet altijd voldoende. In deze workshop gaan we aan de slag met een aantal handvatten en tools die je willen ondersteunen om kennis beter gedeeld te krijgen tussen collega’s, liefst samen met de pedagogische begeleiding, de lerarenopleiding en/of het leersteuncentrum. We bekijken hoe je hiervoor de nodige randvoorwaarden creëert en hoe je flexibele professionalisering verankert in het beleid van de school.

Samenwerking tussen de school gewoon onderwijs, PBD, CLB en LSC
Spreker: Begga Blaton

Leer hoe je als school een duurzame en verbindende samenwerking kunt optimaliseren met de leersteuncentra, CLB en PBD rekening houdend met de decretale rol van elke partner.

  1. Duiding over decretale rol van school, CLB, PBD en leersteuncentrum.
  2. Uitwisseling over de uitdagingen en mogelijkheden om verbindend samen te werken met de verschillende partners.
  3. Verkennen van reflectievragen die op de eigen school ingezet kunnen worden.  

Aan het einde van deze workshop zullen de deelnemers in staat zijn om de verschillende rollen binnen de leerlingenbegeleiding te beschrijven en te onderscheiden vanuit de regelgeving en praktijk. De voordelen en uitdagingen van verbindend samenwerken te benoemen en te illustreren met voorbeelden uit de praktijk en met het materiaal aan de slag te gaan in de eigen school. 

Doelgroep: deelnemers gewoon onderwijs

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

   

Aanbod workshops sessie 3 deel 2
vrijdag 9 februari 2024 van 11:10 tot 12:10
GOK
Spreker: Peter Bracaval

GOK beleid integreren in je schoolwerkplanning. Tips and tricks. 

Sinds 2021 zijn de GOK middelen gekleurd. Vanuit de overheid verwacht men een geïntegreerd beleid en een GOK-actieplan. Wat is belangrijk? Vertrekkende vanuit de context van jouw school bekijken we hoe dit te realiseren is.

​SOS Steekkaarten​
Spreker: Isabelle Stul

Ben je op zoek naar praktisch, ondersteunend materiaal gericht op redelijke aanpassingen, groeikansen en vanuit de onderwijsbehoeften van de leerlingen? Dan kunnen de Steekkaarten Ondersteuning op School een antwoord voor jou zijn.

​De gemiddelde leerling bestaat niet… De uitdaging in onderwijs ligt momenteel bij het zoeken naar antwoorden op de vragen: “Hoe breng ik mijn leerling tot leren, hoe stimuleer ik zijn/haar ontwikkeling?
Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn leerling zich goed voelt, zich veilig voelt in mijn klas, op school? De steekkaarten vormen een praktisch hulpmiddel om in te zetten bij het op zoek gaan naar de juiste ondersteuning: de juiste redelijke aanpassing op maat van de leerling, een aanpak als leerkracht, afgestemd op de onderwijsbehoeften van hun leerlingen.
Je maakt kennis met steekkaarten rond leren, gedrag en werkhouding, opgebouwd volgens de systematische aanpak van de M-cirkel, volgens de 7 principes van handelingsgericht werken.

Samenwerken aan een partnerschap tussen ouders en school
Spreker: Geert Saelens en Jutta Missiaen

Onderzoek toont aan dat een goede samenwerking tussen ouders en school en een hoge thuisbetrokkenheid een positief effect hebben op het schoolsucces, de ontwikkeling en het welbevinden van een kind. Maar hoe stimuleer je ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie? En hoe kan de school de thuisbetrokkenheid faciliteren?

Stad Oostende zet samen met de scholen sterk in op een partnerschap met ouders met als doel de thuisbetrokkenheid te vergroten. In deze sessie krijgt de deelnemer zicht op 1) wat het partnerschap tussen ouders en school kan inhouden 2) een inkijk in de initiatieven die Stad Oostende in eigen beheer of met lokale actoren opzet richting een warm ouderbeleid op school.

Anderstalige nieuwkomers - Aan de slag met anderstalige nieuwkomers (praktijk en wettelijk kader)
Spreker: Nathalie Vandenameele
Tijdens deze sessie krijg je een zicht op de regelgeving en omkadering voor het onderwijs aan anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs. 
Wie is de anderstalige nieuwkomer? Wie is de gewezen anderstalige nieuwkomer? Wat is er decretaal verplicht? Wat met Oekraïne-middelen? 
Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag​
Spreker: Roselien D'haenen

​​Wil je leraren ondersteunen in het omgaan met moeilijk te berijpen gedrag ? Wil je inzicht krijgen in hoe je kijkt naar gedrag van kinderen ? Dan is deze sessie zeker voor jou.​

We verdiepen ons in wat moelijk te begrijpen gedrag is en hoe we naar gedrag kijken. We leren achter het muurtje van gedrag kijken. We delen tips met hoe we kunnen reguleren als een kind moeilijk te bergijpen gedrag stelt. We zoomen in op de ontwikkeling van kleuter tot puber, in het omgaan met zichzelf en de ander.

Leesmotivatie praktijkvoorbeeld
Spreker: Joke Dejonghe

Leesmotivatie is een belangrijke pijler binnen de zogenoemde ‘positieve leesspiraal’. Hoe plezieriger lezen wordt gevonden, hoe meer er wordt gelezen en hoe beter leerlingen in lezen worden, met weer meer leesplezier tot gevolg. Via een concreet praktijkvoorbeeld wordt geïllustreerd hoe hierop ingezet kan worden.

Basisschool Klavertje Drie zette de voorbije jaren in op leesmotivatie. Daarbij werden verschillende partners betrokken om de acties voldoende te onderbouwen en samen op weg te gaan naar een gedegen beleid. Zo werd onder andere ingezet op een intensieve samenwerking met de stadsbibliotheek, ouders en leerlingen. Tijdens de sessie wordt het gelopen traject geïllustreerd met foto’s en concrete materialen. Er wordt een antwoord geformuleerd op volgende vragen: wat waren voor ons do’s en don’ts, waar moesten we bijsturen en welke effecten zijn ondertussen zichtbaar? Kortom, leesmotivatie in de praktijk.

Het leerlingendossier, een werkinstrument in functie van kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding​
Spreker: Floor Tempelaere

​​Ben je op zoek naar hoe je gegevens van leerlingen zorgvuldig en doelmatig kan bijhouden? Schrijf je dan zeker in voor deze sessie.

​Een leerlingendossier is een schoolbreed systeem waarin systematisch registraties gebeuren om leerlingen kwaliteitsvol op te volgen en te begeleiden. In zo’n systeem slaat de school gegevens over een leerling op die het handelen en communiceren vereenvoudigen en ondersteunen. We gaan in op vragen als​Wat is een geschikte structuur? Hoe vermijden we planlast? Welke informatie nemen we wel en niet op? Wie heeft schrijf- en/of leesrechten? Welke informatie moeten we langere tijd bewaren?…​

Doos vol potential
Spreker: Marijke Wilssens

Hoe ontwikkel je het potentieel van alle leerlingen? Hoe geef je krachtig les in diversiteit?​ En hoe werk je daarbij samen met collega’s en andere partners in en rond de school?

​In deze sessie gaan we aan de slag met enkele gespreksstarters uit de Doos vol Potential. Die gesprekskaarten helpen je om op een wetenschappelijk onderbouwde manier met je team in gesprek te gaan over hoe je kwaliteitsvol onderwijs mogelijk maakt voor alle leerlingen, ongeacht hun mogelijkheden of beperkingen, etnisch-culturele en sociale afkomst, taal, religie, gender…

Reflex diversiteit​
Spreker: Begga Blaton

​​​Deze interactieve workshop geeft stapsgewijs inzichten over etnische diversiteit. Je reflecteert kritisch op je eigen handelen in de school. Deze workshop is gebaseerd op de reflextool (Edistools, 2023).

'Re:flex' bestaat uit 5 digitale tours die onderwijsprofessionals helpen om nieuwe reflexen te installeren rond etnische diversiteit in hun klas. De zelfsturende tours geven je stap voor stap inzichten mee en dagen uit om kritisch na te denken over je doen en denken in de klas of op school. 1. Re:react Wees kritisch over je reacties. 2. Re:judge Word je bewust van je vooroordelen. 3. Re:commit Herschik je prioriteiten. 4. Re:view Kijk dieper. 5. Re:frame Herzie je denkkader.

Getuigenis rond diversiteit op school - belang van ouderbetrokkenheid
Spreker: Amir Bachrouri

Jij, een boek schrijven? Doe maar niet. Geneeskunde studeren? In de politiek stappen? Profvoetballer worden? Doe. Maar. Niet. Die verlammende leuze kost ons land miljarden. In plaats van jongeren te vertrouwen, houden we ze kort.

In dit boek volgen we Amir, een jonge, geëngageerde, Antwerpse gast. Gedreven door een grote wil om voor zichzelf te denken en de wens om jongeren een stem te geven, neemt hij deel aan het maatschappelijke debat. Die maatschappij heeft het niet makkelijk met gasten als Amir. Hijzelf vond een uitweg, maar voor veel leeftijdgenoten die opgroeien in een kansarm gezin blijft de deur naar een beter leven gesloten. Net daarom gaat Amir op zoek naar hefbomen die ervoor kunnen zorgen dat jongeren als hijzelf er ook in slagen om te floreren in dit land.

Dat die zoektocht enige inspanning vergt, ontmoedigt hem niet. Amir gaat het gesprek aan met om het even wie bereid is te luisteren. In die ontmoetingen breekt hij telkens weer een lans voor het potentieel van onze jongeren, álle jongeren, die niets minder zijn dan de toekomst van ons land.

​Herstelgericht werken – film Burning Bridges 
Spreker: Annick Dheedens

Tijdens deze werkwinkel kijken we samen naar Burning Bridges, een film die een uitstekende introductie biedt tot herstelrecht. Na de film gaan we samen in gesprek rond de verschillende pijlers van herstelgericht werken die aanbod kwamen in de film.

​Burning Bridges is een documentaire over de brandstichting van Mood's Bridge (een historische overdekte brug in Bucks County, Pennsylvania, VS) en de herstelconferentie die nadien werd gehouden. Deze emotionele conferentie bracht de zes jongeren die de brug in brand hadden gestoken, samen met hun families en leden van de lokale gemeenschap. Met behulp van nieuwsbeelden, interviews en video’s van deze coferentie vertelt de documentaire het verhaal van een gemeenschap die zich via verdriet en woede naar herstel beweegt.

​Inleefsessie LSC Type 9​
Spreker: Outreach

   

​Inleefsessie STOS- specifiek LSC – Type 7
Spreker: Petra Deleu

Door het "ervaar STOS"parcour te doorlopen, ervaar je aan de lijve wat het kan betekenen STOS te hebben. De verschillende talige situaties maken duidelijk waar je als persoon met een taalstoornis tegen aanloopt. Tegelijk merk je meteen dat het jou als begeleider uitdaagt om hier mee om te gaan in communicatie, instructie, spontaan gesprek, ... Het is een actieve sessie die je raakt.

Je doorloopt 10 opdrachten die telkens gelinkt zijn aan een talige modaliteit. Door de opdrachten ervaar je zelf hoe het is om STOS te hebben en al doende leer je wat mensen met een STOS ervaren in allerlei dagelijkse voorkomende situaties.

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

   

Bijkomende info:

Wil je de avond voor de start aankomen? Een kamer kost 78 euro extra voor deze nacht.

Wil je een kamer delen tijdens het congres? We belonen je met een korting van 20 euro op de bijdrage.

Tijdens de tweedaagse zullen we ook algemene informatie bezorgen via een WhatsApp kanaal. Een WhatsApp kanaal is een eenvoudige, betrouwbare en privé-manier om belangrijke updates van ons te ontvangen. Andere deelnemers kunnen je gsm-nummer niet zien en kunnen geen contact met je opnemen. Je ontvangt ook geen berichten van andere deelnemers in dit kanaal. Door je gsm-nummer door te geven bij inschrijving, geef je toestemming om je nummer te gebruiken voor alleen bovenstaand doel. Na de tweedaagse verwijderen we je gsm-nummer.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 19 januari 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 320,00 Euro
Lesgever: De Milde Stijn
Stul Isabelle
Uytterhoeven Tom
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 8 februari 2024 van 09:00 tot 20:00
    • vrijdag 9 februari 2024 van 09:00 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.