Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL230031-04 Tweedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Oost-Vlaanderen

We inspireren je rond zorg en kansen en verbinden je met collega’s uit Oost -Vlaanderen.

De werkwinkels zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Ellen Vanantwerpen en Nina Mouton verzorgen de keynote.

Inschrijvingen volzet? Schrijf je in op één van onze andere data waar een gelijkaardig programma wordt aangeboden:

Doelstellingen:

Deze tweedaagse heeft als basis de grond, de fundamenten en de bouwstenen van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met elkaar en met ZILL. De aangeboden werkwinkels vormen een onderdeel van dit vademecum of sluiten er sterk op aan.   

  • We diepen uit, verrijken, verbreden of vernieuwen een thema in korte en lange werkwinkels
  • We inspireren deelnemers
  • We motiveren deelnemers om na deze tweedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, schoolteam en partners
Doelgroep:
  • Leden van het zorgteam van een basisschool, delegaties uit het buitengewoon basisonderwijs, CLB-medewerkers en leersteuncentra
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Welkom

We nodigen je graag uit op de tweedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs regio Oost-Vlaanderen in Oostende.

We bieden je een tweedaagse aan die wil inspireren en verbinden. Met collega’s uit de ruime regio kan je deelnemen aan vorming,  inspiratiesessies en inspirerende netwerkmomenten. Deze hebben als basis het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Wat aangeboden wordt zal hier dus op aansluiten of hierin kaderen. We gaan aan de slag met fundamenteel onderzoek, praktijkonderzoek, ontwikkelde materialen en goede praktijken. We willen je inspireren en motiveren om na deze tweedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, schoolteam en de schoolpartners.

Wie?

De focus van de sessies richt zich op gewoon basisonderwijs, op (coördinerende) zorgcoördinatoren, zorgteams, zorgleerkrachten, beleidsondersteuners in het basisonderwijs.

We willen uitdrukkelijk een aantal delegaties buitengewoon basisonderwijs, CLB-medewerkers en leersteuncentra opnemen om het gesprek over het gewoon basisonderwijs tijdens de sessies op de tweedaagse te verrijken.

Directeurs en pedagogisch directeurs verwelkomen we graag op onze andere regionale directiecongressen.

Samen vormgeven   

Deze tweedaagse kwam tot leven dankzij jullie feedback. We bevroegen alle zorgcoördinatoren en gingen aan de slag met jullie feedback om de tweedaagse zo dicht mogelijk bij jullie wensen te laten aansluiten.

Programma vooravond woensdag 21 februari

  • 14.00 - 15.00 uur Onthaal
  • 15.00 - 16.30 uur Dialoogwandeling
  • 16.30 - 18.00 uur Check-in + apero (Wintertuin)
  • 18.00 - 19.00 uur Maaltijd

Programma donderdag 22 februari

  • 08.00 - 09.00 uur Onthaal met koffie (Wintertuin)
  • 09.00 - 11.15 uur (Zuiddiep 1-2)
    | Welkom door regiocoördinator
    | Openingsreferaat door Ellen Vanantwerpen
  • 11.25 - 12.25 uur Meet and Greet - Pedagogische begeleiding regio Oost-Vlaanderen (congres- en sportzaal)
  • 12.30 - 13.30 uur Lunch
  • 13.30 - 15.00 uur Werkwinkelkeuze
  • 15.10 - 15.30 uur Koffiepauze
  • 15.40 - 17.10 uur Werkwinkelkeuze
  • 17.10 - 18.45 uur Inchecken - vrije tijd
  • 18.45 - 19.15 uur Aperitief (Wintertuin) 
  • 19.15 - 20.15 uur Avondeten
  • 21.00 - 02.00 uur Dansfeest (Bar) 

Programma vrijdag 23 februari

  • 07.00 - 09.00 uur - Ontbijt + uitchecken
  • 09.00 - 09.20 uur Gezamenlijke start (Zuiddiep 1-2)
  • 09.30 - 11.00 uur Werkwinkelkeuze
  • 11.10 - 12.10 uur Werkwinkelkeuze
  • 12.10 - 13.10 uur Lunch
  • 13.20 - 14.50 uur Interview met Nina Mouton (over haar boek “zelfzorg”) - (Zuiddiep 1-2)
  • 14.50 - 15.00 uur Afsluiter

Inschrijvingen

In de fastlane inschrijvingsperiode (8 december 2023 tot 14 december 2023) krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om één persoon in te schrijven. Je directeur krijgt een uitnodigingsmail. Daarin vind je een link om één persoon in te schrijven.

Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers.

Na het afsluiten van deze inschrijvingsperiode kan je geen gebruik meer maken van deze uitnodigingsmail of gereserveerde plaats.

Van 15 december 2023 tot 17 december start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessante.

Vanaf 18 december 2023 kan je eventueel ook inschrijven in andere regio’s.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 22 februari 2024 van 13:30 tot 15:00
​Teach like a champion​ – het jonge kind
Spreker: Stijn De Milde

​​Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt?  Wil je je collega’s enkele van deze technieken aanleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel. ​ 

​​​​​Tijdens de werkwinkel maak je kennis enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. ​​Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/ zorgleraar/ zorgcoördinator. 

Effectieve didactiek
Spreker: David Day

In deze sessie nemen we je mee in de wereld van effectieve didactiek. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen. ​

Moeilijk begrijpbaar gedrag met ‘de draad’ als verbindend antwoord
Spreker: Bart De Wilde

‘De draad’ is een metafoor voor opvoeding en hechting.
Het gaat om hoe de band tussen volwassenen (ouders en leerkrachten) en kinderen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen.
Het is een begrippenkader dat leerkrachten kan helpen om de emotionele en sociale ontwikkeling van hun kinderen beter te begrijpen.
Bij problemen of in speciale opvoedingssituaties kan je het gebruiken als handvat en inspiratiebron.
De bedoeling is dat we als leerkracht de stap kunnen zetten van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingspedagogie. Van ‘Wat kan ik weten over de ontwikkeling?’ naar ‘Wat kan ik doen om deze ontwikkeling te ondersteunen?’.
We baseren ons op het gedachtengoed van Gerrit Vignero en maken de concrete vertaalslag naar onze klaspraktijk. We zetten hierbij in op een praktijkgerichte aanpak en willen vooral preventief te werk gaan.

Connectie en co-regulatie : verbinding maken met kleuters met moeilijk hanteerbaar gedrag
Spreker: Caroline Vancraeyveldt

In deze workshop leer je om verbinding te maken, te herstellen en te behouden met kleuters die moeilijk gedrag stellen, alsook verbinding met je eigen noden als (zorg-)leerkracht, twee belangrijke pijlers voor een kwaliteitsvolle leerkracht-kindrelatie. 

Is verbinding voelen voor jou belangrijk, maar heb je soms het gevoel dat connectie met sommige kleuters even zoek is ? Ben je nieuwsgierig naar wat het moeilijk hanteerbaar gedrag van de kleuters jou kan vertellen over hun gevoelens en gedachten? We onderzoeken wat het gedrag van deze kleuters bij leerkrachten kan oproepen, hoe je terug kan bouwen aan relatie en hoe spel hiervoor kan ingezet worden. We bespreken video’s, oefeningen en reflectie-opdrachten uit diverse praktijkgerichte wetenschappelijke onderzoeken. 

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Jan Coppieters

​​Cognitief sterke leerlingen kunnen gefrustreerd en gedemotiveerd geraken als ze op hun leerhonger blijven zitten of niet de kans krijgen  om hun talenten te benutten. Daarom is het belangrijk dat deze leerlingen erkenning krijgen en begrip ervaren voor hun noden. Net als alle andere leerlingen varen ze wel bij leraren die het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afstemmen op hun specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

We bakenen het concept cognitief sterk functionerende leerlingen af en staan stil bij het herkennen en signaleren van deze leerlingen. We ontdekken hun onderwijsbehoeften en geven handvatten om het onderwijs hierop af te stemmen (compacten, verrijken, versnellen…).

Ouders als onmisbare schakel: ​kwetsbare ouders
Spreker: Peter Bracaval

​​Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. We willen samen goed school maken. Soms gaat ouders betrekken vanzelf en vraagt het weinig inspanning. Of is dat maar schijn, of gaat het slechts vanzelf voor een bepaalde groep ouders? Hebben we alle ouders mee, hebben we aandacht voor ouders en kinderen die maatschappelijk kwetsbaar zijn en/of meer zorg nodig hebben? En als het dan niet vanzelf gaat, wat dan?​

Tijdens deze werkwinkel onderzoek je hoe je met àlle ouders kan samenwerken rond de ontwikkeling en de zorg voor hun kind. We gebruiken daarvoor de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Je reflecteert met collega’s over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden.​

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg
Spreker: Conny Vermandere

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken met zowel schoolinterne als -externe partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.

Meer dan ooit is het een uitdaging om een duurzame, doelgerichte samenwerking met een duidelijk plan van aanpak te realiseren. Welke samenwerking is er nodig om te zorgen voor leerwinst bij onze leerlingen en vooral, hoe kom je daartoe? Vertrekkende vanuit de eigen schoolcontext, gaan we na op welke manier we het leerplan hierbij als werkinstrument kunnen inzetten en welke kansen er zijn als de zorgwerking op je school onder druk staat. Het decreet leerlingenbegeleiding, het OK, ZILL en het continuüm van zorg zijn hierbij ons kompas.

Ademruimte in je eigen raam: hoe in verbinding blijven tijdens moeilijke gesprekken met ouder?​
Spreker: Ilse Leenaerts

Op een verbindende manier met ouders handelen en communiceren willen we allemaal. Toch loopt het soms moeilijk en dreigen situaties, gesprekken... te escaleren.  Hoe blijf je dan in je kracht en in verbinding met jezelf en met de andere partners? Hoe hou je de situatie veilig? Wat heb je daarvoor nodig? Daarnaar gaan we op zoek in deze sessie.

Verbindende Communicatie  en inzicht in je eigen waarnemingsraam helpen je om op elk moment duidelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is en wat jouw behoeften zijn. Je zegt op een effectieve en respectvolle manier wat je stoort en wat je waardeert. Je laat verwijten achterwege en communiceert vanuit gelijkwaardigheid. Door klaarheid en begrip ontstaat een open samenwerking. Omdat je ook op een empathische manier luistert, hoor je makkelijker wat ouders en leerlingen nodig hebben.  Je lost conflicten samen op en vindt duurzame oplossingen voor problemen. Omdat te bereiken, krijg je tijdens deze sessie inzicht in het kader van de “Window of tolerance“ en de stappen van verbindende communicatie. Je oefent via levensechte situaties​.

Aan de slag met individueel aangepaste curricula in het gewoon onderwijs
Spreker: Inge Ranschaert

Elke gewone school kan de vraag krijgen om te werken met een individueel aangepast curriculum voor een leerling. De werkwinkel geeft antwoord op: wat is dit, hoe doe je dat en waarom?

In de werkwinkel leggen we de betekenis van IAC in het decreet leersteun uit en verduidelijken we welke verplichtingen dit voor de gewone school met zich meebrengt. We staan stil bij ’de katholieke dialoogschool is een inclusieve school‘ en de betekenis hiervan voor de onderwijspraktijk.

  • Hoe begin je aan een IAC?
  • Wie helpt daarbij?
  • Wat betekent handelingsplanmatig werken bij een IAC?
  • Krijgen deze leerlingen een getuigschrift bao/certificering so?
KleuterKracht
Spreker: Hilde Stroobants

​​De stem van jonge kinderen actief en doelbewust uitnodigen in de vormgeving van de klaspraktijk zorgt voor nog meer betrokkenheid en plezier in leren, zowel bij de kinderen als bij de leerkracht. Met de laagdrempelige KleuterKracht-werkvormen geven leerkrachten ruimte aan de inbreng van kinderen, zonder dat ze daarbij het gevoel krijgen dat ze de dingen helemaal uit handen geven.

​Met het project ‘KleuterKracht’ onderzochten Anne Slaets en Hilde Stroobants samen met een groep kleuteronderwijzers hoe we jonge kinderen meer agency kunnen bieden in de klas. Agency bij jonge kinderen laat zich vertalen als ‘stem, keuze en eigenaarschap in eigen leren’. Belangrijk in het onderzoek was dat de betrokken leerkrachten de werkvormen zouden ervaren als voldoende gestructureerd om het verloop zelf in handen te houden en daarnaast toch voldoende open om veel vanuit de kinderen zelf te laten komen. Vanuit een internationale zoektocht verzamelden ze niet alleen laagdrempelige werkvormen die de ideeën en interesse van jonge kinderen écht honoreren; ze brachten daarnaast ook verdere inzichten bijeen over wat échte participatie van jonge kinderen kan inhouden en hoe we die ondersteunen. In deze sessie krijg je, naast een korte inleiding rond agency en het belang ervan in onderwijs, ook praktische voorbeelden van enkele werkvormen die ruimte geven aan die agency. De werkvormen zijn zowel in de kleuterklas als in de eerste graad van het lager onderwijs inzetbaar.

Gelijke burgers, gelijke kansen. Het waarom, wat en hoe van zorgbreed en kansenrijk onderwijs met elkaar verbinden door inspirerend burgerschap
Spreker: Tom Uytterhoeven

​​Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooie: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar hoe realiseren we dat vandaag en morgen, in een snel veranderende wereld ? Daar krijg je in deze sessie enkele handvatten voor uit de toolbox van inspirerend burgerschap.​

Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooien: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar wat bedoelen we vandaag met gelijke kansen? Welke rol heeft onderwijs hier in te spelen? We bekijken dit vanuit de vijf pijlers van inspirerend burgerschap en maken duidelijk hoe onze sterke pedagogische traditie nog steeds relevant is. Concreet maken we linken tussen Opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen, Zin in leren ! Zin in leven ! en het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, waarbij we zowel naar schoolbeleid als klaspraktijk kijken.

Leerlingenbegeleiding met het oog op inclusie en gelijke onderwijskansen
Spreker: Annick De Meyer en Henk De Reviere

​​Wil je handvatten krijgen om een kwaliteitsvol beleid op leerlingenbegeleiding en GOK te voeren ? Schrijf je dan zeker in voor deze sessie.​

​In functie van interne kwaliteitsontwikkeling voeren scholen een geïntegreerd GOK-beleid en beleid op leerlingenbegeleiding uit. Het is hierbij van belang om vertrekkende van een goed beeld op de schooleigen context een doelgericht beleid met een duidelijk en concreet plan van aanpak uit te rollen. 

Talige diversiteit
Spreker: Gerda De Backer en Kristien De Schuyter

Wil je graag een blik op hoe een meertalige leerling taal verwerft? Wil je enkele handvatten om meertalige leerlingen bij jullie op school optimaal te ondersteunen? Heb je nood aan overzicht tussen allerlei ‘beleidsplannen’ (GOK-, zorg-, talenbeleid)? In deze werkwinkel krijg je antwoorden en tips! 

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

/

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 22 februari 2024 van 15:40 tot 17:10
​Teach like a champion​ – het jonge kind
Spreker: Stijn De Milde

​​Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt?  Wil je je collega’s enkele van deze technieken aanleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel. ​ 

​​​​​Tijdens de werkwinkel maak je kennis enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. ​​Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/ zorgleraar/ zorgcoördinator. 

Effectieve didactiek
Spreker: David Day

In deze sessie nemen we je mee in de wereld van effectieve didactiek. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen. ​

Moeilijk begrijpbaar gedrag met ‘de draad’ als verbindend antwoord
Spreker: Bart De Wilde

‘De draad’ is een metafoor voor opvoeding en hechting.
Het gaat om hoe de band tussen volwassenen (ouders en leerkrachten) en kinderen groeit doorheen de verschillende ontwikkelingsstappen.
Het is een begrippenkader dat leerkrachten kan helpen om de emotionele en sociale ontwikkeling van hun kinderen beter te begrijpen.
Bij problemen of in speciale opvoedingssituaties kan je het gebruiken als handvat en inspiratiebron.
De bedoeling is dat we als leerkracht de stap kunnen zetten van ontwikkelingspsychologie naar ontwikkelingspedagogie. Van ‘Wat kan ik weten over de ontwikkeling?’ naar ‘Wat kan ik doen om deze ontwikkeling te ondersteunen?’.
We baseren ons op het gedachtengoed van Gerrit Vignero en maken de concrete vertaalslag naar onze klaspraktijk. We zetten hierbij in op een praktijkgerichte aanpak en willen vooral preventief te werk gaan.

Belonging in de kleuterklas : hoe met kleuters bouwen aan relaties met elkaar
Spreker: Caroline Vancraeyveldt

In deze workshop leer je om beter te begrijpen hoe kleuters relaties opbouwen en een plekje zoeken in een klasgroep. Waarom vallen sommige kleuters sneller uit de boot ? En hoe kan een leerkracht het ‘proces van belonging’ voor alle kleuters ondersteunen?

Vind je ‘belonging’ in de kleuterklas ook zo waardevol, maar merk je dat het soms best uitdagend is om kleuters hierin te begeleiden ? Stel je vast dat bepaalde kleuters moeilijker aansluiting vinden ? Ben je zoekend wanneer je best wel of niet kan tussenkomen in relaties en samenspel ? In deze workshop leer je dieper kijken naar hoe relaties tussen jonge kinderen groeien tijdens spel. We staan ook stil bij hoe kleuters hier zelf naar kijken en hoe je dat met hen kan bespreken. Belonging is immers een dynamisch proces waarbij de kleuters ook zelf een actieve rol opnemen. Als leerkracht kan je je impact verhogen door je bewust te zijn van de dilemma’s die je onderweg tegenkomt en van de kansen die je creëert door te faciliteren of te ondersteunen.
We gebruiken video’s, oefeningen en reflectie-opdrachten uit het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek ‘ik-jij-wij’.

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Jan Coppieters

​​Cognitief sterke leerlingen kunnen gefrustreerd en gedemotiveerd geraken als ze op hun leerhonger blijven zitten of niet de kans krijgen  om hun talenten te benutten. Daarom is het belangrijk dat deze leerlingen erkenning krijgen en begrip ervaren voor hun noden. Net als alle andere leerlingen varen ze wel bij leraren die het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afstemmen op hun specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

We bakenen het concept cognitief sterk functionerende leerlingen af en staan stil bij het herkennen en signaleren van deze leerlingen. We ontdekken hun onderwijsbehoeften en geven handvatten om het onderwijs hierop af te stemmen (compacten, verrijken, versnellen…).

Ouders als onmisbare schakel: ​kwetsbare ouders
Spreker: Peter Bracaval

​​Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. We willen samen goed school maken. Soms gaat ouders betrekken vanzelf en vraagt het weinig inspanning. Of is dat maar schijn, of gaat het slechts vanzelf voor een bepaalde groep ouders? Hebben we alle ouders mee, hebben we aandacht voor ouders en kinderen die maatschappelijk kwetsbaar zijn en/of meer zorg nodig hebben? En als het dan niet vanzelf gaat, wat dan?​

Tijdens deze werkwinkel onderzoek je hoe je met àlle ouders kan samenwerken rond de ontwikkeling en de zorg voor hun kind. We gebruiken daarvoor de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Je reflecteert met collega’s over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden.​

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg
Spreker: Conny Vermandere

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken met zowel schoolinterne als -externe partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.

Meer dan ooit is het een uitdaging om een duurzame, doelgerichte samenwerking met een duidelijk plan van aanpak te realiseren. Welke samenwerking is er nodig om te zorgen voor leerwinst bij onze leerlingen en vooral, hoe kom je daartoe? Vertrekkende vanuit de eigen schoolcontext, gaan we na op welke manier we het leerplan hierbij als werkinstrument kunnen inzetten en welke kansen er zijn als de zorgwerking op je school onder druk staat. Het decreet leerlingenbegeleiding, het OK, ZILL en het continuüm van zorg zijn hierbij ons kompas.

Ademruimte in je eigen raam: hoe in verbinding blijven tijdens moeilijke gesprekken met ouder?​
Spreker: Ilse Leenaerts

Op een verbindende manier met ouders handelen en communiceren willen we allemaal. Toch loopt het soms moeilijk en dreigen situaties, gesprekken... te escaleren.  Hoe blijf je dan in je kracht en in verbinding met jezelf en met de andere partners? Hoe hou je de situatie veilig? Wat heb je daarvoor nodig? Daarnaar gaan we op zoek in deze sessie.

Verbindende Communicatie  en inzicht in je eigen waarnemingsraam helpen je om op elk moment duidelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is en wat jouw behoeften zijn. Je zegt op een effectieve en respectvolle manier wat je stoort en wat je waardeert. Je laat verwijten achterwege en communiceert vanuit gelijkwaardigheid. Door klaarheid en begrip ontstaat een open samenwerking. Omdat je ook op een empathische manier luistert, hoor je makkelijker wat ouders en leerlingen nodig hebben.  Je lost conflicten samen op en vindt duurzame oplossingen voor problemen. Omdat te bereiken, krijg je tijdens deze sessie inzicht in het kader van de “Window of tolerance“ en de stappen van verbindende communicatie. Je oefent via levensechte situaties​.

Aan de slag met individueel aangepaste curricula in het gewoon onderwijs
Spreker: Inge Ranschaert

Elke gewone school kan de vraag krijgen om te werken met een individueel aangepast curriculum voor een leerling. De werkwinkel geeft antwoord op: wat is dit, hoe doe je dat en waarom?

In de werkwinkel leggen we de betekenis van IAC in het decreet leersteun uit en verduidelijken we welke verplichtingen dit voor de gewone school met zich meebrengt. We staan stil bij ’de katholieke dialoogschool is een inclusieve school‘ en de betekenis hiervan voor de onderwijspraktijk.

  • Hoe begin je aan een IAC?
  • Wie helpt daarbij?
  • Wat betekent handelingsplanmatig werken bij een IAC?
  • Krijgen deze leerlingen een getuigschrift bao/certificering so?
KleuterKracht
Spreker: Hilde Stroobants

​​De stem van jonge kinderen actief en doelbewust uitnodigen in de vormgeving van de klaspraktijk zorgt voor nog meer betrokkenheid en plezier in leren, zowel bij de kinderen als bij de leerkracht. Met de laagdrempelige KleuterKracht-werkvormen geven leerkrachten ruimte aan de inbreng van kinderen, zonder dat ze daarbij het gevoel krijgen dat ze de dingen helemaal uit handen geven.

​Met het project ‘KleuterKracht’ onderzochten Anne Slaets en Hilde Stroobants samen met een groep kleuteronderwijzers hoe we jonge kinderen meer agency kunnen bieden in de klas. Agency bij jonge kinderen laat zich vertalen als ‘stem, keuze en eigenaarschap in eigen leren’. Belangrijk in het onderzoek was dat de betrokken leerkrachten de werkvormen zouden ervaren als voldoende gestructureerd om het verloop zelf in handen te houden en daarnaast toch voldoende open om veel vanuit de kinderen zelf te laten komen. Vanuit een internationale zoektocht verzamelden ze niet alleen laagdrempelige werkvormen die de ideeën en interesse van jonge kinderen écht honoreren; ze brachten daarnaast ook verdere inzichten bijeen over wat échte participatie van jonge kinderen kan inhouden en hoe we die ondersteunen. In deze sessie krijg je, naast een korte inleiding rond agency en het belang ervan in onderwijs, ook praktische voorbeelden van enkele werkvormen die ruimte geven aan die agency. De werkvormen zijn zowel in de kleuterklas als in de eerste graad van het lager onderwijs inzetbaar.

Gelijke burgers, gelijke kansen. Het waarom, wat en hoe van zorgbreed en kansenrijk onderwijs met elkaar verbinden door inspirerend burgerschap
Spreker: Tom Uytterhoeven

​​Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooie: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar hoe realiseren we dat vandaag en morgen, in een snel veranderende wereld ? Daar krijg je in deze sessie enkele handvatten voor uit de toolbox van inspirerend burgerschap.​

Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooien: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar wat bedoelen we vandaag met gelijke kansen? Welke rol heeft onderwijs hier in te spelen? We bekijken dit vanuit de vijf pijlers van inspirerend burgerschap en maken duidelijk hoe onze sterke pedagogische traditie nog steeds relevant is. Concreet maken we linken tussen Opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen, Zin in leren ! Zin in leven ! en het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, waarbij we zowel naar schoolbeleid als klaspraktijk kijken.

Leerlingenbegeleiding met het oog op inclusie en gelijke onderwijskansen
Spreker: Annick De Meyer en Henk De Reviere

​​Wil je handvatten krijgen om een kwaliteitsvol beleid op leerlingenbegeleiding en GOK te voeren ? Schrijf je dan zeker in voor deze sessie.​

​In functie van interne kwaliteitsontwikkeling voeren scholen een geïntegreerd GOK-beleid en beleid op leerlingenbegeleiding uit. Het is hierbij van belang om vertrekkende van een goed beeld op de schooleigen context een doelgericht beleid met een duidelijk en concreet plan van aanpak uit te rollen. 

Leraren leren samen van leerlingenwerk
Spreker: Werner Bosman

Het ultieme doel van professioneel leren van leraren is dat dit resulteert in aangepast didactisch handelen dat uiteindelijk een positief effect heeft op het leren van de leerlingen. Om dit te realiseren dient professioneel leren te starten bij wat de leraar bezighoudt, te gebeuren samen met collega’s en dient de relatie tussen het eigen handelen en de effecten op de leerlingen centraal te staan. Dit kan onder meer gerealiseerd worden door leraren gericht samen naar leerlingenwerk te laten kijken. Door leerlingenwerk te onderzoeken verwerven leraren inzicht in de leerprocessen van hun leerlingen en kunnen ze hun didactisch handelen hierop afstemmen. Om leraren samen te laten leren van leerlingenwerk dienen ze vooral vier vaardigheden te beheersen nl. vaststellen, veronderstellen, concluderen en reflecteren.

In deze werkwinkel wordt enerzijds deze vorm van professioneel leren geoefend en anderzijds gereflecteerd over de effectiviteit van deze vorm van professioneel leren. Tevens wordt de link gelegd met het draaien van de PDCA-cirkel tot op de klasvloer en de leraar als onderzoeker van zijn eigen praktijk in het licht van kwaliteitsontwikkeling op school.

Talige diversiteit
Spreker: Gerda De Backer en Kristien De Schuyter

Wil je graag een blik op hoe een meertalige leerling taal verwerft? Wil je enkele handvatten om meertalige leerlingen bij jullie op school optimaal te ondersteunen? Heb je nood aan overzicht tussen allerlei ‘beleidsplannen’ (GOK-, zorg-, talenbeleid)? In deze werkwinkel krijg je antwoorden en tips! 

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

/

Aanbod workshops sessie 3 deel 1
vrijdag 23 februari 2024 van 09:30 tot 11:00
​Teach like a champion​ – het jonge kind
Spreker: Stijn De Milde

​​Ben je op zoek naar manieren om het leren van het jonge kind te laten excelleren? Zit je vast en met je handen in het haar bij een jong kind waar je je zorgen om maakt?  Wil je je collega’s enkele van deze technieken aanleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel. ​ 

​​​​​Tijdens de werkwinkel maak je kennis enkele technieken die je zullen helpen om het leren van jonge kinderen te laten excelleren. ​​Je leert waarom een bepaalde techniek toegepast kan worden maar ook hoe je deze het beste kan toepassen. De gebrachte technieken sluiten perfect aan bij de leefwereld van jonge kinderen en jouw handelen als leraar/ zorgleraar/ zorgcoördinator. 

Effectieve didactiek
Spreker: David Day

In deze sessie nemen we je mee in de wereld van effectieve didactiek. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen. ​

Goede klasmanagementtechnieken die werken om krachtiger les te geven!
Spreker: Henk De Reviere

De leraar moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. M.a.w. de leerkracht moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren. In deze werkwinkel gaan we in op enkele belangrijke uitgangspunten en 49 concrete technieken. Weinig spectaculair misschien, maar het gaat erom wat werkt, en misschien zijn we deze wat uit het oog verloren. Bovendien: wat voor de ene leerkracht wellicht vanzelfsprekend is, kan voor de ander een eyeopener zijn. Met deze technieken in het achterhoofd kan er een opbouwende dialoog ontstaan tussen de zorgcoördinator en de leraar over de aanpak in de klas en de manier van werken binnen fase 0 van het zorgcontinuüm - brede basiszorg

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg
Spreker: Conny Vermandere

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken met zowel schoolinterne als -externe partners een uitdaging is? Is het soms een kluwen om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen het continuüm van zorg? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan, zowel inhoudelijk als praktijkgericht.

Meer dan ooit is het een uitdaging om een duurzame, doelgerichte samenwerking met een duidelijk plan van aanpak te realiseren. Welke samenwerking is er nodig om te zorgen voor leerwinst bij onze leerlingen en vooral, hoe kom je daartoe? Vertrekkende vanuit de eigen schoolcontext, gaan we na op welke manier we het leerplan hierbij als werkinstrument kunnen inzetten en welke kansen er zijn als de zorgwerking op je school onder druk staat. Het decreet leerlingenbegeleiding, het OK, ZILL en het continuüm van zorg zijn hierbij ons kompas.

Anderstalige nieuwkomers - Aan de slag met anderstalige nieuwkomers (praktijk en wettelijk kader)
Spreker: Nathalie Vandenameele
Tijdens deze sessie krijg je een zicht op de regelgeving en omkadering voor het onderwijs aan anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs. 
Wie is de anderstalige nieuwkomer? Wie is de gewezen anderstalige nieuwkomer? Wat is er decretaal verplicht? Wat met Oekraïne-middelen? 
Werken aan een oudervriendelijke school
Spreker: Saar Decoutere

In deze workshop krijg je praktische tips en inspiratie om met het schoolteam en de ouderwerking te werken aan een oudervriendelijke school.

Hoe kan je ouders betrekken bij de school? Hoe kunnen ouders participeren op school? Hoe maak je werk van oudervriendelijk(e) onthaal, oudercontacten en communicatie? Hoe zorg je dat ouders zich welkom voelen op school?

Gelijke burgers, gelijke kansen. Het waarom, wat en hoe van zorgbreed en kansenrijk onderwijs met elkaar verbinden door inspirerend burgerschap
Spreker: Tom Uytterhoeven

​​Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooien: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar hoe realiseren we dat vandaag en morgen, in een snel veranderende wereld ? Daar krijg je in deze sessie enkele handvatten voor uit de toolbox van inspirerend burgerschap.​

Werken aan gelijke kansen voor iedereen, leerlingen zich optimaal laten ontplooien: dit hoort vanouds tot de traditie van katholiek onderwijs in Vlaanderen. Maar wat bedoelen we vandaag met gelijke kansen? Welke rol heeft onderwijs hier in te spelen? We bekijken dit vanuit de vijf pijlers van inspirerend burgerschap en maken duidelijk hoe onze sterke pedagogische traditie nog steeds relevant is. Concreet maken we linken tussen Opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen, Zin in leren ! Zin in leven ! en het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, waarbij we zowel naar schoolbeleid als klaspraktijk kijken.

Flexio: hoe professionaliseer je flexibel vanuit vragen over diversiteit of inclusie op jouw school?
Spreker: Marijke Wilssens

Hoe zorg je dat kennis over diversiteit en inclusie niet blijft hangen in het zorgteam? Hoe organiseer je het onderwijs flexibel, zodat ook klasleerkrachten tijd krijgen om zich te professionaliseren? En hoe zorg je dat professionalisering effectief bijdraagt aan antwoorden op reële uitdagingen op vlak van goed onderwijs voor alle leerlingen?​​​ 

Scholen zijn vandaag diverser en inclusiever dan ooit. Leraren voelen zich echter vaak onvoldoende voorbereid om daarmee om te gaan. Vanuit het zorgteam tracht je je aanpak daarop af te stemmen in lijn met de zorgvisie en het zorgbeleid. Je moedigt het team aan om zich te professionaliseren en stimuleert het delen van nieuwe inzichten. Toch blijkt dat niet altijd voldoende. In deze workshop gaan we aan de slag met een aantal handvatten en tools die je willen ondersteunen om kennis beter gedeeld te krijgen tussen collega’s, liefst samen met de pedagogische begeleiding, de lerarenopleiding en/of het leersteuncentrum. We bekijken hoe je hiervoor de nodige randvoorwaarden creëert en hoe je flexibele professionalisering verankert in het beleid van de school.

Curriculumladder
Spreker: Mieke Meire

Het is vaak zoeken om kleuters/leerlingen met een grillig ontwikkelingspatroon te laten participeren aan het klasgebeuren. Waarmee moeten we rekening houden en welke maatregelen kunnen we nemen van eenvoudig naar meer complex, van minder naar meer ingrijpend?

​Heel wat van onze leerlingen wijken in meer of mindere mate af van het vooropgestelde curriculum. Er zijn zelfs leerlingen​ die balanceren op de grens gemeenschappelijk-individueel aangepast curriculum. Toch willen we dat zij allemaal maximaal kunnen deelnemen aan het klasgebeuren. We weten wat ’redicodis’ zijn maar hoe maken we daarin de juiste keuze als we willen komen tot maximaal leren en participeren van alle leerlingen en welke inzichten hebben we daarbij nodig? In deze sessie raken we een aantal noodzakelijke inzichten aan om de juiste keuze te maken in het nemen van maatregelen en we maken kennis met de curriculumladder, een tool die een inspirerende aanvulling is voor wie vertrouwd is met de M-cirkel.

Talige diversiteit
Spreker: Gerda De Backer en Kristien De Schuyter

Wil je graag een blik op hoe een meertalige leerling taal verwerft? Wil je enkele handvatten om meertalige leerlingen bij jullie op school optimaal te ondersteunen? Heb je nood aan overzicht tussen allerlei ‘beleidsplannen’ (GOK-, zorg-, talenbeleid)? In deze werkwinkel krijg je antwoorden en tips! 

Flexibel samenwerken op een continuüm van zorg
Spreker: Annet De Vroey

Hoe realiseer je duurzame samenwerking tussen alle partners betrokken bij het zorgcontinuüm? Wat betekent het zorgcontinuüm voor elk van die partners en hoe realiseren we een krachtige gedeelde verantwoordelijkheid op alle niveaus?

Met de invoering van het Leersteundecreet krijgt het zorgcontinuüm een nieuwe invulling. Brede basiszorg, leerondersteuning binnen het gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepaste curricula vormen de drie pijlers van een continuüm van zorg dat kinderen/leerlingen doorheen hun schoolloopbaan kan ondersteunen. In deze workshop bespreken we de betekenis van dit drieledige kader en de praktische consequenties voor jouw school. We gaan daarbij uit van de centrale rol van het schoolteam in de samenwerking met alle partners en de inzet van alle betrokkenen voor het realiseren van inclusieve leeromgevingen, flexibele ondersteuning en een duurzame samenwerking.

Ouders als onmisbare schakel: ​kwetsbare ouders
Spreker: Peter Bracaval

​​Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. We willen samen goed school maken. Soms gaat ouders betrekken vanzelf en vraagt het weinig inspanning. Of is dat maar schijn, of gaat het slechts vanzelf voor een bepaalde groep ouders? Hebben we alle ouders mee, hebben we aandacht voor ouders en kinderen die maatschappelijk kwetsbaar zijn en/of meer zorg nodig hebben? En als het dan niet vanzelf gaat, wat dan?​

Tijdens deze werkwinkel onderzoek je hoe je met àlle ouders kan samenwerken rond de ontwikkeling en de zorg voor hun kind. We gebruiken daarvoor de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Je reflecteert met collega’s over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden.​

Samenwerking tussen de school gewoon onderwijs, PBD, CLB en LSC
Spreker: Geert Van de Vijver

Leer hoe je als school een duurzame en verbindende samenwerking kunt optimaliseren met de leersteuncentra, CLB en PBD rekening houdend met de decretale rol van elke partner.

  1. Duiding over decretale rol van school, CLB, PBD en leersteuncentrum.
  2. Uitwisseling over de uitdagingen en mogelijkheden om verbindend samen te werken met de verschillende partners.
  3. Verkennen van reflectievragen die op de eigen school ingezet kunnen worden.  

Aan het einde van deze workshop zullen de deelnemers in staat zijn om de verschillende rollen binnen de leerlingenbegeleiding te beschrijven en te onderscheiden vanuit de regelgeving en praktijk. De voordelen en uitdagingen van verbindend samenwerken te benoemen en te illustreren met voorbeelden uit de praktijk en met het materiaal aan de slag te gaan in de eigen school. 

Doelgroep: deelnemers gewoon onderwijs

Ademruimte in je eigen raam: hoe in verbinding blijven tijdens moeilijke gesprekken met ouder?​
Spreker: Ilse Leenaerts

Op een verbindende manier met ouders handelen en communiceren willen we allemaal. Toch loopt het soms moeilijk en dreigen situaties, gesprekken... te escaleren.  Hoe blijf je dan in je kracht en in verbinding met jezelf en met de andere partners? Hoe hou je de situatie veilig? Wat heb je daarvoor nodig? Daarnaar gaan we op zoek in deze sessie.

Verbindende Communicatie  en inzicht in je eigen waarnemingsraam helpen je om op elk moment duidelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is en wat jouw behoeften zijn. Je zegt op een effectieve en respectvolle manier wat je stoort en wat je waardeert. Je laat verwijten achterwege en communiceert vanuit gelijkwaardigheid. Door klaarheid en begrip ontstaat een open samenwerking. Omdat je ook op een empathische manier luistert, hoor je makkelijker wat ouders en leerlingen nodig hebben.  Je lost conflicten samen op en vindt duurzame oplossingen voor problemen. Omdat te bereiken, krijg je tijdens deze sessie inzicht in het kader van de “Window of tolerance“ en de stappen van verbindende communicatie. Je oefent via levensechte situaties​.

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

/

Aanbod workshops sessie 4 deel 1
vrijdag 23 februari 2024 van 11:10 tot 12:10
Verbindend schoolklimaat​ Een warme school: praktijkvoorbeeld
Spreker: Birgit De Man, Sarah Lylon zoco KS, Sandra Rots zoco LS (Pius X, Destelbergen)

Ben je benieuwd om te horen hoe de school aan de slag is gegaan met gedrag op de speelplaats vanuit verbindend schoolklimaat dan zal deze werkwinkel jou zeker inspireren.

​Nadenken over gedrag op de speelplaats in de klas. Communiceren en in gesprek gaan met leerlingen om hun gedrag leren bij te sturen? Hoe pak je dit aan? Wat zijn de noden van het team en wat zijn de noden van de leerlingen? Hoe kunnen we onze school anders organiseren om hieraan tegemoet te komen? Waar moet je allemaal rekening mee houden?​

Hefbomen voor een kwaliteitsvolle kleuterparticipatie
Spreker: Sofie Talpe en Ingrid Mattheeuws

Kwaliteitsvol kleuteronderwijs is belangrijk voor de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Kleuters leren in de klas sociale vaardigheden, ze raken vertrouwd met taal en met praktische vaardigheden. Voor anderstalige kinderen is de kleuterschool een prima plek om Nederlands te leren. We onderzoeken samen hoe jij kwaliteitsvolle kleuterparticipatie uitbouwt binnen jouw school en scholengemeenschap.

​Cirkelen in een verbindend schoolklimaat​
Spreker: Ilse Leenaerts

​​Je krijgt een korte inleiding m.b.t. de bouwsteen verbindend schoolklimaat van het vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Daarna maak je kennis met één van de belangrijkste methodieken om een verbindend klas- en schoolklimaat te realiseren.​ 

Je leert hoe je cirkelgesprekken faciliteert en modereert. Je leert werken aan veiligheid en verbondenheid in een klasgroep. Je leert hoe je open kan spreken en hoe je ruimte kan creëren om te luisteren.

De woordenschatdriehoek: praktijkvoorbeeld
Spreker: Ellen Bauwens

Woordenschat is de opstap voor het leren. Scholen die bewust en doelgericht de woordenschatdriehoek inzetten, zien duidelijke effecten bij hun kinderen. Wil jij ook die effecten zien in de klas?

Na KOALA worden scholen uitgedaagd werk te maken van taaltrajecten. Misschien maakte jouw school wel de keuze om bewuster om te gaan met woordenschat? Maar hoe pak je dat dan aan? De woordenschatdriehoek biedt leraren de kans om gerichter na te denken over de alledaagse taal, de schooltaal en de specifieke vaktaal. Dit didactisch principe kan je eenvoudig inzetten in elk BC en thema. Zin om met woorden aan de slag te gaan?

Het leerlingendossier, een werkinstrument in functie van kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding​
Spreker: Annick De Meyer

​​Ben je op zoek naar hoe je gegevens van leerlingen zorgvuldig en doelmatig kan bijhouden? Schrijf je dan zeker in voor deze sessie.

​Een leerlingendossier is een schoolbreed systeem waarin systematisch registraties gebeuren om leerlingen kwaliteitsvol op te volgen en te begeleiden. In zo’n systeem slaat de school gegevens over een leerling op die het handelen en communiceren vereenvoudigen en ondersteunen. We gaan in op vragen als​Wat is een geschikte structuur? Hoe vermijden we planlast? Welke informatie nemen we wel en niet op? Wie heeft schrijf- en/of leesrechten? Welke informatie moeten we langere tijd bewaren?…​

Doos vol potential
Spreker: Marijke Wilssens

Hoe ontwikkel je het potentieel van alle leerlingen? Hoe geef je krachtig les in diversiteit?​ En hoe werk je daarbij samen met collega’s en andere partners in en rond de school?

​In deze sessie gaan we aan de slag met enkele gespreksstarters uit de Doos vol Potential. Die gesprekskaarten helpen je om op een wetenschappelijk onderbouwde manier met je team in gesprek te gaan over hoe je kwaliteitsvol onderwijs mogelijk maakt voor alle leerlingen, ongeacht hun mogelijkheden of beperkingen, etnisch-culturele en sociale afkomst, taal, religie, gender…

Gewenst gedrag: praktijkvoorbeeld LNW SG
Spreker: Sara Rollé

In de workshop krijg je inzicht op de schooleigen noden en verschillende praktische manieren om het gewenste gedrag bij kinderen te stimuleren.

Via specifieke kaders kan je nadenken over de eigen onderwijspraktijk in het stimuleren van het gewenst gedrag bij kinderen. Met behulp van een actieve werkvorm krijg je zicht op de specifieke noden van de school, om op basis daarvan mogen concrete schooleigen acties te bepalen.

​Curriculumladder: casussen​
Spreker: Sofie Pringels

​​Het is vaak zoeken om kleuters/leerlingen met een grillig ontwikkelingspatroon te laten participeren aan het klasgebeuren. Welke maatregelen kunnen we nemen van eenvoudig naar meer complex, van minder naar meer ingrijpend of omgekeerd . We oefenen met de curriculumladder.​

Heel wat van onze leerlingen wijken in meer of mindere mate af van het vooropgestelde curriculum. Toch willen we dat zij allemaal  maximaal kunnen deelnemen aan het klasgebeuren. We weten wat ’redicodis’ zijn maar hoe maken we daarin de juiste keuze als we willen komen tot maximaal leren en participeren van alle leerlingen ? In deze sessie oefenen we met de curriculumladder, een tool die een inspirerende aanvulling is voor wie vertrouwd is met de M-cirkel.​

Praktijkvoorbeeld: meditatie
Spreker: Silvia Couvreur

​Op school kinderen helpen om te ontspannen, zich beter te concentreren, positief te denken en hun welbevinden te vergroten. Via meditatie leren we kinderen focussen op hun ademhaling om zo tot rust te komen en gewoon te ’zijn’.

Met kant en klaar materiaal op hun school zelf aan de slag gaan met de leerkrachten zodat meditatie kan landen in alle klassen. ​ 

Getuigenis rond Diversiteit op school- belang ouderbetrokkenheid
Spreker: Amir Bachrouri

Jij, een boek schrijven? Doe maar niet. Geneeskunde studeren? In de politiek stappen? Profvoetballer worden? Doe. Maar. Niet. Die verlammende leuze kost ons land miljarden. In plaats van jongeren te vertrouwen, houden we ze kort.

In dit boek volgen we Amir, een jonge, geëngageerde, Antwerpse gast. Gedreven door een grote wil om voor zichzelf te denken en de wens om jongeren een stem te geven, neemt hij deel aan het maatschappelijke debat. Die maatschappij heeft het niet makkelijk met gasten als Amir. Hijzelf vond een uitweg, maar voor veel leeftijdgenoten die opgroeien in een kansarm gezin blijft de deur naar een beter leven gesloten. Net daarom gaat Amir op zoek naar hefbomen die ervoor kunnen zorgen dat jongeren als hijzelf er ook in slagen om te floreren in dit land.

Dat die zoektocht enige inspanning vergt, ontmoedigt hem niet. Amir gaat het gesprek aan met om het even wie bereid is te luisteren. In die ontmoetingen breekt hij telkens weer een lans voor het potentieel van onze jongeren, álle jongeren, die niets minder zijn dan de toekomst van ons land.

​Herstelgericht werken – film Burning Bridges 
Spreker: Bart De Wilde

Tijdens deze werkwinkel kijken we samen naar Burning Bridges, een film die een uitstekende introductie biedt tot herstelrecht.  Na de film gaan we samen in gesprek rond de verschillende pijlers van herstelgericht werken die aanbod kwamen in de film.

Burning Bridges is een documentaire over de brandstichting van Mood's Bridge (eenhistorischeoverdektebrug in Bucks County, Pennsylvania, VS) en de herstelconferentie die nadien werd gehoudenDeze emotionele conferentie bracht de zes jongeren die de brug in brand hadden gestokensamen met hun families en leden van de lokale gemeenschap. Met behulp van nieuwsbeelden, interviews en video’s van deze coferentie vertelt de documentaire het verhaal van eegemeenschap die zich via verdriet en woednaaherstel beweegt. 

Samenwerking LSC - school gewoon onderwijs: getuigenissen en ervaringen uit de praktijk.
Spreker: Grietje Van De Velde: directeur van VLSC De Accolade – Chantal Van De Weghe : leerondersteuner van diverGENT

Wil je mee van gedachten wisselen over succescriteria voor een goede samenwerking ? Wil je ervaringen beluisteren vanuit de praktijk? Wil je in dialoog gaan over de rol van elke partner ? Schrijf je dan zeker in voor deze werkwinkel.

Vanuit een betrokken en constructieve samenwerking stemmen we leersteun op elkaar af met de verschillende partners. Leersteun en school vormen een team en komen samen tegemoet aan de specifieke noden van de leerkracht(en)/de leerling(en). Vanuit good practices gaan we dieper in op deze samenwerking. Op welke manier kunnen we duurzame aanpassingen in de klaspraktijk garanderen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Focus ligt ook op het versterken van de leraar. Duurzaam leren in eigen context en aansluiting op het leersteuntraject van de leerling.

Boostcamp kan je (regu-)leren!
Spreker: Nona Debergh

Emotie, gedrag en cognitie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, ook in de school- en klasomgeving. Om succesvol lesgeven mogelijk te maken is het belangrijk om op school - naast de bestaande focus op gedrag en cognitie - ook aandacht te besteden aan emoties. Het doel is de mentale gezondheid versterken en het risico op de ontwikkeling van psychische klachten reduceren door de leerlingen en leerkrachten een aantal concrete tools en vaardigheden aan te reiken. Boostcamp is een preventief emotieregulatieprogramma. We nemen jou graag mee in wat Boostcamp inhoud, welk aanbod wij hebben voor scholen en welke factoren bevorderend en belemmerend zijn bij de implementatie van dit schoolgericht programma.

Ik maak geen keuze van werkwinkel op dit moment
Spreker: /

   /

Bijkomende info:

Wil je de avond voor de start aankomen? Een kamer kost 78 euro extra voor deze nacht.

Wil je een kamer delen tijdens het congres? We belonen je met een korting van 20 euro op de bijdrage.

Tijdens de tweedaagse zullen we ook algemene informatie bezorgen via een WhatsApp kanaal. Een WhatsApp kanaal is een eenvoudige, betrouwbare en privé-manier om belangrijke updates van ons te ontvangen. Andere deelnemers kunnen je gsm-nummer niet zien en kunnen geen contact met je opnemen. Je ontvangt ook geen berichten van andere deelnemers in dit kanaal. Door je gsm-nummer door te geven bij inschrijving, geef je toestemming om je nummer te gebruiken voor alleen bovenstaand doel. Na de tweedaagse verwijderen we je gsm-nummer.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 23 januari 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 320,00 Euro
Lesgever: De Milde Stijn
De Reviere Henk
Meire Annemarie
Talpe Sofie
De Schuyter Kristien
Couvreur Silvia
Rollé Sara
De Backer Gerda
Vandenhaesevelde Kathleen
Mertens Greet
Coppens Kristien
Roodhooft Helmut
De Kryger Els
De Meyer Annick
De Man Birgit
Leenaerts Ilse
Bosman Werner
Bauwens Ellen
Uytterhoeven Tom
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende (Inschrijven afgesloten)
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 22 februari 2024 van 09:00 tot 18:00
    • vrijdag 23 februari 2024 van 09:00 tot 18:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.