Internaatmedewerkers komen regelmatig in aanraking met moeilijk, uitdagend gedrag van kinderen en/of jongeren in aanraking.
Voor vele opvoeders is dit één van de zwaarste aspecten van de job. Gepast reageren is verre van eenvoudig, en escalatie ligt steeds op de loer.
Tijdens deze dagen leer je anders kijken naar moeilijk te begrijpen gedrag , en wat een stevige maar verfijnde pedagogische houding hierin kan betekenen.
Je leert hoe er kan gewerkt worden rond en met grenzen, maar vooral wat preventief en curatief handelen hier heel concreet kan inhouden.
Wat houden we in het internaat best bij als tools om jongeren duidelijk te begrenzen waar nodig, en wat laten we beter los? Hoe kunnen we dit alles blijven doen vanuit een liefdevolle en ondersteunende houding?
Hoe kan ik als leidinggevende intussen aan sterke teamzorg doen om de internaatmedewerkers deze uitdagingen op de gepaste manier aan te kunnen blijven gaan? Hoe kan ik mijn team blijven motiveren om hierin vol te houden?
En als het dan toch misloopt… hoe kunnen we dan een vanuit een herstelgerichte, verbindende houding een gepast antwoord bieden? Hoe ontwikkelen we hierrond een beleid?