Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMSKO0INT240223-08 Basisvorming startende opvoeders

Een internaat is een complexe context die heel wat uitdagingen met zich meebrengt voor de opvoeder. Hoe kan je als opvoeder vanuit het opvoedingsproject het internaat tot een warme en participatieve leef- en leeromgeving uitbouwen voor de internen? Deze opdracht vraagt de noodzakelijke opleiding en ondersteuning. 

Doelstellingen:

Aan het einde van de nascholing die je kan vervolledigen op 1 of 2 jaar: 

  • Kan je voor jezelf een beeld vormen van de pedagogische en juridische invulling van je functie als opvoeder. 
  • Kan je de pedagogische visie internaten Katholiek Onderwijs Vlaanderen linken aan de visie van het eigen internaat.
  • Krijg je inzicht in een gepaste beroepshouding in de interactie met de internen (deontologie).  
  • Heb je beter inzicht gekregen in hoe je best kan omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag en wil je ontwikkelingsgericht werken, gesterkt door het ontwikkelde inspiratiemateriaal dat je hierrond kan inzetten.
    EN/OF
  • Heb je beter inzicht gekregen in het leerproces van de internen, weet je welke studiestrategieën wetenschappelijk gevalideerd zijn, hoe je internen kan ondersteunen in het zelfredzaam worden, en hoe je internen kan helpen leren op een goede manier te plannen. Daarnaast heb je via een concreet stappenplan geleerd in gesprek te gaan over en aan de slag met motivatie bij de internen.
  • Leer je netwerking en reflectie inzetten om het eigen handelen te versterken en te verdiepen. 
Doelgroep:
  • (Startende) internaatmedewerkers in internaten
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In deze opleiding voor startende opvoeders brengen we verschillende inhouden samen in een professioneel en gestructureerd aanbod. Met respect voor de specificiteit van elke context willen we via dit basisaanbod de startende opvoeder een houvast aanbieden en inzicht geven in: 

  • de opdracht van de opvoeder (de startdag);
  • een ontwikkelingsgerichte pedagogische aanpak in het internaat;
  • een doeltreffende beroepshouding;
  • inzicht en tools om enerzijds beter te leren omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag van de internen en anderzijds het sterk begeleiden van het leren leren op internaat
  • het belang van (zelf)reflectie, constructieve feedback en ondersteuning.

Programma van het basisaanbod

  • Startdag op 27 september 2024 of 10 januari 2025
  • Je kiest 1 thema: "Leercoaching" (2 dagen) en/of "Moeilijk te begrijpen gedrag" (2 en een halve dag) en schrijft daar nog apart voor in via onderstaande linken

Leercoaching: (inschrijven voor beide dagen, dus 2 linken aanklikken - leercoaching I en II)!

Moeilijk te begrijpen gedrag: (inschrijven voor de 2,5 dagen dus 2 linken aanklikken, het seminarie én het digitaal vormingsmoment!)

Strategie en methode:

Een afwisseling tussen theoretische input en interactieve werkvormen, zelfreflectie en uitwisseling, contact met enkele ervaren opvoeders. 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Dingenen Anja
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 27 september 2024 van 09:30 tot 15:30
Sint-Pietersinstituut Internaat (Afgelast)
Koning Albertlaan 70
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • vrijdag 10 januari 2025 van 09:30 tot 15:30 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.