Deze middag zal uit twee grote thema’s bestaan:
-Uitwisselen en delen van ervaringen in verband met het evalueren van en feedback geven op onderzoekscompetenties. Iedere deelnemer neemt eigen voorbeelden mee. Materialen en instrumenten worden gedeeld en op de gemeenschappelijke google-drive ter beschikbaar gezet. Ook leerkrachten uit de tweede graad zijn welkom. Onderzoekscompetenties zijn ook te realiseren doelen in de 2de graad.
-Daarnaast zijn twee leerkrachten van Sint Dimpna uit Geel bereid de werkwinkel van het congres over de Evolutie van legorgs, een practicum over natuurlijke selectie voor ons toe te lichten.
Het is een fysieke simulatie van de aanpassing door natuurlijke selectie.
By Jakob Christensen-Dalsgaard and Morten Kanneworff, Institute of Biology, University of Southern Denmark
Dit practicum illustreert de aanpassing door natuurlijke selectie voor een eigenschap, in dit geval de beweeglijkheid van dieren. Deze wordt genetisch vastgelegd en is samengesteld uit zes Lego® blokjes. De dieren worden legorgs (been-organismen) genoemd. De leerlingen werken met een fysiek model met meerdere genen, waardoor begrippen als ‘fitness’, ‘genetische drift’ en ‘natuurlijke selectie’ aan bod komen. Daarnaast oefenen ze tegelijkertijd in onderzoeksvaardigheden en competenties.