De kwaliteit van een school, centrum of instelling wordt sterk bepaald door de kwaliteit van haar personeelsleden. Schoolleiders dienen bij hun interne kwaliteitszorg aandacht te hebben voor alle facetten van hun integraal personeelsbeleid vanaf stagebeleid doorheen de verschillende fases van tewerkstelling en/of loopbaan tot exitbeleid.
De gedifferentieerde begeleiding van alle personeelsleden in hun groei en professionalisering is een belangrijke uitdaging voor onze scholen en instellingen. Hierbij zijn functiebeschrijving, functionerings- en evaluatiegesprekken een belangrijk instrument
Omdat personeelsleden rechten opbouwen voor de scholengemeenschap/het bestuur wordt best binnen de scholengemeenschap/het bestuur een gelijkgerichte visie op personeelsbeleid ontwikkeld. Dergelijke teamgerichte trajectbegeleiding doorloopt het hele traject (of een keuze van aspecten) van sollicitatie over aanwerving, naar tijdelijke aanstelling van doorlopende duur en vaste benoeming met aandacht voor een leeftijdsfasenbewust personeelsbeleid. Hierbij worden in een intake mogelijke begeleidingsinitiatieven afgetoetst en voorgesteld. Er kan ook ruim aandacht besteed worden aan het opstellen van correcte functiebeschrijvingen en aan het goed gebruik van functionerings- en evaluatiegesprekken.
Diverse aspecten van loopbaanbegeleiding, leren met en van elkaar en de link met professionalisering en nascholing zijn essentiële invalshoeken die ruim aan bod kunnen komen.
Keuze 1: Opfrissessie Wettelijke kader
De deelnemers zoomen in op het wettelijke kader rond f-en gesprekken
Deelnemers kennen de decretale context inzake functiebeschrijvingen, functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken.
Deelnemers kunnen uitgaande van een algemene functiebeschrijving een geïndividualiseerde functiebeschrijving maken
Deelnemer doen ervaringen op en wisselt ervaringen uit inzake het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken.