Sessie1
Tijdens de eerste sessie gaan we na wat de kenmerken zijn van goede evaluatie binnen muzische opvoeding. We denken na over de toepassing van deze kenmerken in de praktijk en over het stimuleren van kinderen tot zelfevaluatie.
We gaan in op verschillende elementen van de evaluatie:
- werkvormen om de evaluatie op gang te brengen,
- het zelfevaluerend vermogen van kinderen,
- proces- en productevaluatie,
- evalueren om te evolueren,
- criteria om zinvol te evalueren.
Sessie 2
Afhankelijk van de keuze voor de tweede sessie:
Portfolio: Box, Boek, Bum
We gaan in op proces- en productevaluatie en verkennen verschillende werkvormen die de persoonlijke groei van kinderen stimuleren. We besteden ruim aandacht aan het portfolio als evaluatiemiddel.
Het werken met Muzenbox, Muzenboek en Muzenbum in de klas wordt van naderbij bekeken: de materialen, de procedures en de werkvormen. Videogetuigenissen geven een beeld van de werking in de klas.
Of
Rapporteren
Uitgaande van de kenmerken van goede evaluatie gaan we in op de verschillende mogelijkheden om met kinderen en hun ouders te communiceren over de muzische ontwikkeling van de kinderen.
De eigen rapportering en communicatiestrategie van de school wordt van nabij bekeken. Mogelijke verbeterpunten worden in kaart gebracht en er wordt gezocht naar oplossingen die bijdragen tot een betere communicatie en rapportering.
Ter illustratie wordt gewerkt met de materialen ‘Muzenbox’, ‘Muzenboek’ en ‘Muzenbum’.