Scholen worden in de praktijk in alle geledingen geconfronteerd met uitingen van seksueel gedrag bij leerlingen.
Enerzijds ervaart men vaak dat men onvoldoende expertise heeft om dit gedrag te kunnen situeren binnen het ontwikkelingsprofiel van de leerlingen en er bijgevolg op een pedagogische wijze mee om te gaan.
Anderzijds werken scholen vaak aan relationele en seksuele vorming zonder zich daar bewust van te zijn. Werken rond privacy, het ervaren van grenzen, het leren opkomen voor jezelf zijn vormen van RSV. Ook de reacties op incidenten en situaties die zich voordoen vormen belangrijke leermomenten voor de leerlingen. Dat proces loopt de hele schoolloopbaan door.
In deze opleiding krijgen deelnemers een introductie in het brede veld van relationele en seksuele vorming. Vanuit de normale seksuele ontwikkeling en de impact van een beperking op die ontwikkeling leren ze het onderscheid maken tussen ontwikkelingsgebonden en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Er wordt ook een kader aangereikt om pedagogisch te reageren op seksueel gedrag.Verder worden materialen, werkvormen en inhouden voorgesteld om met kinderen en jongeren concreet te werken aan RSV. Er wordt tijd voorzien voor uitwisseling van ervaringen en materialen.
De deelnemers krijgen ook een introductie in het ontwikkelen van een beleid rond lichamelijke en seksuele integriteit. Een beleid is nodig als kader voor alle activiteiten van RSV.