Zoals boven aangegeven wordt de inhoud van het traject vastgelegd in samenspraak met de school, om zo nauw mogelijk aan te sluiten bij de noden en behoeften van het team.
Meer en meer scholen ervaren de nood aan een degelijke relationele en seksuele vorming (RSV) op maat van hun leerlingen. Maar om tot een coherent en efficiënt aanbod van RSV te komen, is een uitgewerkt beleid nodig als kader. Dan krijgt de school een traject op maat om een beleid over RSV uit te stippelen en te implementeren. Dat gebeurt aan de hand van sessies met het hele team, afgewisseld met sessies met een kerngroep voor het thema. In de intake worden de specifieke noden en vragen van het team geinventariseerd en wordt de inhoud van het traject vastgelegd.
Indien gewenst krijgt het complete team vorming over de seksuele ontwikkeling, de impact van een beperking op die ontwikkeling en het omgaan met uitingen van seksueel gedrag. We vertrekken vanuit de beginsituatie van de doelgroep: waar staan de leerlingen, wat zijn hun vragen en behoeften, welke ervaringen hebben ze opgedaan en welke gedragingen stellen zij in de klas? Welke mogelijkheden en kansen biedt de relationele en seksuele ontwikkeling bij deze jongeren? Welke materialen en methodieken zijn bruikbaar? In de klas komen ook regelmatig uitingen van seksueel gedrag voor. Hoe bepaal je als leerkracht de grens en hoe reageer je op dergelijk gedrag?
Een uitgewerkt beleid en een doordachte aanpak van RSV bieden handvatten om proactief te werken en deze zaken in de praktijk te hanteren. Elke deelnemende school krijgt ondersteuning op maat in dit proces.