Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8315B-M01-team Planmatig en doelgericht werken in de kleuterschool (basismodule).

Doelstellingen:
  1. Brede kijk krijgen op het doelgericht ondersteunen van kinderen in hun ontwikkeling vanuit de visie van het ontwikkelingsplan.
  2. Evenwicht verkennen tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool.
  3. Planmatig en doelgericht werken ervaren als een constant werk- en reflectieproces.
  4. Leren uit gezamenlijke reflectie op de praktijk.
  5. Relaties verkennen tussen het ontwikkelingsplan, de leerplannen en de decretale ontwikkelingsdoelen.
  6. Ervaren hoe de concordanties tussen deze doelensystemen ( OWP, leerplannen, OD) de doelgerichtheid en de kwaliteit van acties ( observaties, activiteiten, speelplaatswerking,…) kunnen verhogen.
  7. Documenten en instrumenten verkennen die ondersteunend zijn om planmatig en doelgericht te werken ( bv zoeker)
  8. Verkennen hoe je als kleuterschool doelgerichtheid kan nastreven buiten de BC-werking.
  9. Verkennen hoe je als school inspanningsverplichtingen m.b.t. het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.
  10. Coachingsessies: verkennen hoe je als directeur en/of beleidsondersteuner een team op weg kan zetten en procesgericht kan begeleiden bij het planmatig en doelgericht werken in de kleuterschool.
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen – BaO i.s.m. Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Inhoud:

Coaching

Voor teams die voor de eerste keer een traject volgen, bieden wij een coachingsessie  aan voor directeurs en beleidsondersteuners. We verkennen hoe je een team op weg kan zetten en procesgericht kan begeleiden bij het planmatig en doelgericht werken in de kleuterschool.

Deze sessie vindt plaats op woensdag 02/09/2015 van 9u30 tot 12u30, in de Guimardstraat 1, 1040 Brussel.

Intake

Tijdens het intakegesprek wordt de beginsituatie van de school in kaart gebracht. De huidige werking met het ontwikkelingsplan, de leerplannen en de decretale ontwikkelingsdoelen wordt verkend. Er wordt besproken welke documenten en instrumenten de school reeds hanteert om planmatig en doelgericht te werken.

Vertrekkend van deze documenten wordt gekeken hoe er verder in het traject verdiepend kan gewerkt worden.

Eerste sessie

Samen met de leidsters wordt doelgericht werken in de kleuterschool op een brede manier gekaderd. Het team reflecteert op de huidige werking ivm doelgerichtheid. De balans tussen ervaringsgericht en doelgericht werken in de kleuterschool wordt vanuit de praktijkervaring verkend.

Vanuit de opbouw van een BC en vanuit de beginsituatie van de school wordt er in verschillende stappen onderzocht hoe doelgerichtheid een plaats kan krijgen bij onder andere: keuze van een BC, de brainstorm, het bepalen van de dominante aspecten van een BC, de relatie tot de LRG-componenten, toekennen van ervaringssituaties,…

Hierbij wordt de relatie tussen het ontwikkelingsplan en de leerplannen verkend. De leidsters krijgen een opdracht mee voor de klaspraktijk tegen de volgende sessie.

Tweede sessie

Er wordt gereflecteerd op de opdracht ivm doelgericht werken.

Verder worden er, vertrekkend van de nood van de school, verder stappen gezet na sessie één ivm doelgericht werken.

Documenten en instrumenten die doelgericht werken ondersteunen worden besproken. Samen met het team wordt gekeken hoe je als school inspanningsverplichtingen mbt het nastreven van de decretale ontwikkelingsdoelen kan aantonen.

Naast het teamgerichte traject worden er voor de directeurs en beleidsondersteuners twee coachingsessies  gegeven door de projectleider en/of pedagogisch begeleider kleuteronderwijs. De directeur krijgt tools om het kleuterteam procesgericht te ondersteunen bij het planmatig en doelgericht werken. Zo wordt doelgericht werken een constant werk- en reflectieproces en een aspect van kwaliteitsbeleid voeren op de kleuterschool.

Voor schooljaar 2015-2016 organiseren wij intakedagen en dit op volgende data:

  • Maandag 07/09/2015 (nm) en 21/09/2015: DPB Brugge
  • Maandag 14/09/2015: DPB Mechelen-Brussel
  • Dinsdag 15/09/2015: DPB Hasselt
  • Dinsdag 22/09/2015: DPB Antwerpen

Na inschrijving wordt er contact opgenomen met de school voor verdere afspraken rond het tijdstip en mee te brengen documenten.

Strategie en methode:

In de sessies wordt er aan de hand van concrete, praktijkgerichte oefeningen en reflectiemomenten op maat gewerkt van de specifieke schoolcontext.

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Projectleider:

Soraya Fret – 02 507 08 20 – soraya.fret@katholiekonderwijs.vlaanderen

Nascholer

Elke Meyns - elke.meyns@katholiekonderwijs.vlaanderen

Aantal sessies: 3 (intake + 2 sessies)

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Scholen werken met het ontwikkelingsplan voor de katholieke dialoogschool.


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand inschrijven en tot 30 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 1290,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.