Deze tweedaagse training richt zich tot leraren of lerarenteams verzorging-voeding, verzorging en OH die zich willen bekwamen in het werken met de “relatiewijzer”.
Het leerplan van de tweede en derde graad vermeldt leerplandoelstellingen rond een “kader om gedrag en sociale interacties te duiden”. Het staat lerarenteams vrij om zelf een kader te kiezen, rekening houdend met het kader dat in de tweede graad werd gekozen.
In deze tweedaagse wordt er gewerkt rond een mogelijk kader, namelijk de “relatiewijzer”. Deze relatiewijzer is gebaseerd op de ‘Axenroos van Nand Cuvelier’ en op ‘de Roos van Leary’. De relatiewijzer wordt toegelicht en leraren kunnen proeven hoe ze met dit kader kunnen werken in de klas.
Naast een toelichting en verdere uitdieping staan tijdens deze trainingssessie de volgende doelstellingen centraal:
- als leraar in de klas werken met de relatiewijzer;
- als leraar het samenwerken in groep bespreken aan de hand van de relatiewijzer;
- als leraar stagesituaties bespreken aan de hand van de relatiewijzer.
Het spreekt voor zich dat het een interactieve training zal worden die mee wordt begeleid door pedagogische begeleiders van de verschillende regio’s.