Wil je aan de slag gaan met ICT, maar weet je niet goed waar te beginnen? In deze module leer je stapsgewijs kennis maken met de mogelijkheden van ICT in het vak geschiedenis! Deze module wordt opgesplitst in 3 sessies, verdeeld over het hele schooljaar. Zo krijg je doorheen het schooljaar altijd nieuwe tools aangeboden om meteen mee aan de slag te gaan!
Sessie 1 - September - ICT?
In deze eerste sessie maak je uitgebreid kennis met de veelzijdigheid van ICT. Je gaat op zoek naar een antwoord op deze vragen:
- Welke meerwaarde brengt ICT in de les geschiedenis?
- Welke nieuwe interactieve werkvormen brengt ICT met zich mee?
- Wat kan er mislopen? En vooral, hoe kan ik het voorkomen/oplossen?
- Hoe kan ik met een minimum van materiaal toch ICT integreren in de les?
- …
Je gaat op zoek naar een antwoord op deze vragen met behulp van een aantal gebruiksvriendelijke webtools. Zo leer je o.a.:
- Kennis maken met behulp van Socrative;
- Samenwerken aan een tekstdocument met Titanpad;
- Interactief les geven m.b.v. Prowise Presenter;
- …
Sessie 2 - December - Dynamisch presenteren met Prezi!
In deze sessie ligt de focus op het allombekende Prezi! Niet bekend met Prezi? Geen enkel probleem! In deze sessie leer je stapsgewijs Prezi kennen aan de hand van bruikbaar materiaal voor de lessen geschiedenis. Zo leer je o.a. een digitale tijdlijn maken en leer je hoe je historisch kaartmateriaal kunt optimaliseren door gebruik te maken van Prezi.
Sessie 3 - Maart – Creatief materiaal maken!
In deze sessie ligt de focus op het maken van creatief, multimediaal materiaal voor de leerlingen. Zo leer je o.a.
- Een videoquiz maken m.b.v. Blubbr;
- Een interactieve afbeelding maken met Thinglink;
- Cursusmateriaal multimediaal en interactief maken;
- …
Het aanbod webtools in deze sessie kan aangevuld/aangepast worden naarmate er nieuwe interesante webtools, voor het vak geschiedenis, beschikbaar komen.
Kortom, de ideale nascholing voor de leerkracht geschiedenis die met behulp van ICT geschiedenis weer tot leven wil wekken!