Je begeleidt steeds vanuit eigen ervaring. De dingen zijn immers niet zoals ze zijn, ze zijn zoals wij zijn. Deze nascholing wil je inspireren om ‘met stijl én met eigen stijl’ gewone mensen te coachen tot buitengewone mensen.
Een gezond zelfinzicht en zelfbeeld zijn basisvoorwaarden voor een zorgcoach en voor een evenwichtig mens. We blikken terug op sleutelervaringen en ankers in eigen loopbaan. We worden ons bewust van de ‘eigen-aard-ig-heden’ van onze persoonlijke leer-en begeleidingsstijl. We spiegelen onze manier van zijn en denken aan het rijke takenpallet van een begeleider.
Vanuit deze reflecties zoeken we naar de impact van de schoolcultuur en naar concrete zinvolle handvaten voor optimale begeleiding hierin. Wat typeert de schoolcultuur waar jij begeleidt? Welke soort begeleiding heeft de school /het kind nodig? Welke rol kunnen wij voor kinderen en leerkrachten opnemen zodat ‘leiden geen lijden wordt’ voor ons en voor hen? En hoe doe je dat dan?
De spreekster enthousiasmeert en laat je met een positief kritische blik in de spiegel kijken. Ze ondersteunt en daagt uit met kaders, vragen, citaten en tips.Bovenal getuigt ze met (eigen) stijl over het belang van warme structuur en over de kracht van bekwaamheidsgevoel bij de coach en bij de gecoachte.
Deze studiedag is een vervolg op de studiedag van het schooljaar 2014-2015 “Hoe word je als GON-/ION-begeleider of als zorgcoördinator een krachtige coach?”. Doch dit is geen voorwaarde om te kunnen deelnemen aan deze studiedag.