Differentiëren ruimer bekijken vanuit StiCoRDi.
Differentiëren op een aangepaste wijze doen we zowel op vlak van dynamisch-affectieve, psycho-motorische als cognitieve aspecten. Deze hangen af van de mogelijkheden en de beperkingen van het individu dat we tot leren, tot ontwikkeling willen brengen.
Stimuleren als basis om sterktes bewust in te zetten. Een doelgerichte didactische aanpak waardoor kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes gerealiseerd worden ondanks beperkingen.
Compenseren, een andere route bewandelen om dezelfde bestemming te bereiken. Wat heeft het kind nodig? Wat werkt voor die leerling?
Remediëren, als leerkracht bewust in interactie gaan, mediëren om datgene te bereiken wat vooropgesteld is.
Dispenseren. Wanneer iets lossen?
‘Sticordi zijn inmiddels een goed ingeburgerd begrip in het Vlaamse onderwijs, maar in de Dikke Van Dale is het nog een grote onbekende. Willen we dit behouden of bannen? Of kunnen we het herbenoemen en beter begrijpen in het licht van redelijke aanpassingen?
Op deze dag rond Sticordi-maatregelen kijken we naar de plaats van ondersteunende maatregelen in het zorgcontinuüm. We bespreken procedures en expertise, goede praktijken en knelpunten. We kijken met name naar de implementatie van sticordi in je school.
Hierbij is leren van elkaar middel én doel!’