Vak
|
Doelgroep
|
Onderwerp of
Titel
|
Korte omschrijving
|
Datum of
Periode
|
Duur
|
ALGEMENE VAKKEN
|
Biologie - Chemie natuurwetenschappen
|
2de - 3de graad aso-tso
|
Evaluatie
|
Evaluatie zit vaak in de focus van de doorlichting. Via kijkwijzers en zelfreflectie (dus aan de hand van eigen toetsen) komen de belangrijkste onderdelen van een goede toets aan bod: validiteit , lay-out, beheersingsniveau en natuurlijk de leerplandoelstellingen.
(herhaling nascholing schooljaar 2014-2015)
|
regio Brussel –Halle
Oktober November 2015
regio Diest- Tienen
Oktober November2015
|
Halve dag
|
Biologie - Chemie
|
2de - 3de graad aso-tso
|
Onderzoekend leren en leren onderzoeken
|
Hoe kunnen we werken aan de verschillende deelcompetenties. Hoe kunnen we een horizontale en verticale leerlijn i.v.m. de onderzoekscompetentie ontwikkelen. Mogelijkheden tot het opzetten en organiseren van het totaalonderzoek. (herhaling nascholing schooljaar 2014-2015)
|
regio Kapelle-Puurs
Feb-maart 2016
regio Diest –Tienen
Feb-maart 2016
|
Halve dag
|
Duits
|
3de graad aso, tso
|
Regionale vakvergadering 1 – thema Werbung
|
Frank Lenaerts presenteert materiaal rond het thema Werbung.
Plaats: Miniemeninstituut, Diestsestraat 163, 3000 Leuven
|
07-10-2015
18.30u – 21u
|
1 halve dag of avond
|
Duits
|
2de graad aso + 3de graad aso
|
Regionale vakvergadering 2 - Voorstelling nieuw leerplan Duits 2de graad aso + nieuw leerplan Duits 3de graad aso
(geldig vanaf 1 sept. 2016)
|
Voorstelling van en toelichting bij het nieuwe leerplan Duits 2de graad aso + het nieuwe leerplan Duits 3de graad aso De nieuwe leerplannen gelden vanaf 1 sept. 2016.
|
Woe 27/04/2016 14u – 16u
Woe 25/5
14u – 16u
|
1 halve dag of avond
|
Economie
|
Leraren SEI
|
Mijn leerplan in correlatie met lesmateriaal en evaluaties.
|
Werken rond leerplanrealisatie binnen SEI
Screenen van lesmateriaal aan de hand van een kijkwijzer
Screenen van evaluatiemateriaal aan de hand van een kijkwijzer.
|
16/09/2015
14u-17u
|
Halve dag
|
Frans
|
1e gr alle niveaus
|
Dag Frans 1e graad
|
Verschillende sessies/workshops over diverse onderwerpen: differentiatie, overgang BaO-Sec, leerplangericht werken ...
|
28/04/2016
|
volledige dag
|
Frans
|
lkr Frans kso/tso/bso
|
Uitwerken van taaltaken
|
Eerst houden we een kort infomoment: wat zijn taaltaken? Hoe begin ik eraan? Aan welke criteria moet een goede taaltaak voldoen?
Daarna werken de deelnemers aan de hand van hun eigen lesmateriaal een taaltaak uit waarmee ze later in hun klas aan de slag kunnen.
Voorwaarde: cursusmateriaal meebrengen om van daaruit te vertrekken.
|
Oktober
november
|
Woensdag
namiddag
|
Frans
|
lkr Frans 3e gr aso Moderne Talen
|
SETOC in de MVT
|
Netwerking SETOC: uitwisselen van voorbeelden en ervaringen
|
oktober
november
|
2u
|
Frans
|
lkr Frans aso
|
Uitwerken van taaltaken
|
Eerst houden we een kort infomoment: wat zijn taaltaken? Hoe begin ik eraan? Aan welke criteria moet een goede taaltaak voldoen?
Daarna werken de deelnemers aan de hand van hun eigen lesmateriaal een taaltaak uit waarmee ze later in hun klas aan de slag kunnen.
Voorwaarde: cursusmateriaal meebrengen om van daaruit te vertrekken.
|
februari
|
2u
|
Geschiedenis
|
Leerkrachten geschiedenis en cultuurwetenschappen derde graad
|
Gender at war: Vrouwen en WOI
|
Lezing met vraagstelling, voorstelling van didactische dossiers en mogelijkheden
|
18 november 2015
|
Vooravond lezing vanaf 15.00u.
|
Geschiedenis
|
Alle graden
|
(historisch-kritisch) Omgaan met bronnen
|
Voorstelling uitgewerkt project met concrete praktische toepassingen
|
Jan/februari 2016
|
Vooravond lezing vanaf 16.00u
|
Geschiedenis
|
Leerkrachten geschiedenis (en cultuurwetenschappen) tweede en derde graad
|
Studiedag rond Native Americans (en de erfenis van Jan De Smet)
|
Thema van de (jaarlijkse)dag van de geschiedenisleraar met in de voormiddag lezingen en in de namiddag voorstelling van uitgewerkte didactische produkten
|
Maart/april
|
1 hele dag
|
Humane wetenschappen:
Cultuurwetenschappen + gedragswetenschappen
|
Leraren gedrags- en cultuur-wetenschappen tweede en derde graad
|
Leertraject
|
Uitwerken van lesmateriaal om rond overkoepelende doelstellingen te werken.
Leraren schrijven in voor een traject waarbij ze 2 dagen volgen. Een derde dag wordt aangeboden. Deelnemers bepalen na dag 2 of ze hieraan deelnemen.
Deelnemers kunnen in een volgende fase een leernetwerk vormen.
|
Sessie 1:
Donderdag 8 oktober
|
9u00-11u30
|
Sessie 2:
Woensdag 13 januari
|
9u00-15u30
|
Sessie 3 : 3de trimester
|
Afspreken met deelnemers
|
Lichamelijke opvoeding
|
SO
|
Regionale vakvergaderingen
|
Nog niet geconcretiseerd
|
Examenperiode december 2015
|
2 x 1halve dag
|
Natuurwetenschappen
|
2de graad tso-kso
|
Samenkomst leraren
|
Noden aanpakken naar aanleiding van de invoering van de nieuwe leerplannen
|
1° trimester
|
Halve dag
|
Natuurwetenschappen
|
3de graad aso
|
Samenkomst leraren
|
Noden aanpakken naar aanleiding van de nieuwe leerplannen
|
1° trimester
|
Halve dag
|
SEI
|
Leraren SEI
|
Mijn leerplan in correlatie met lesmateriaal en evaluaties.
|
Werken rond leerplanrealisatie binnen SEI
Screenen van lesmateriaal aan de hand van een kijkwijzer
Screenen van evaluatiemateriaal aan de hand van een kijkwijzer
|
16/09/2015 14u-17u
|
Halve dag
|
Techniek
|
Eerste graad SO
|
Voorstelling lesmateriaal voor toepassingsgebied informatie en communicatie
|
We stellen lesmateriaal voor dat nadien kan ingezet worden in de lessen techniek.
|
27/10/2015
|
Hele of halve dag, moet nog met de stuurgroep bekeken worden
|
Wetenschappelijk werk
|
1ste graad
|
Samenkomst leraren
|
Intervisiegroep
|
2° trimester
|
Halve dag
|
Wiskunde
|
3e graad aso, kso, tso
|
Toepassingen gebruik grafische rekenmachine.
|
|
2e trimester
|
Halve dag
|
STUDIEGEBIEDSPECIFIEKE VAKKEN
|
Bedrijfseconomie
|
2e graad Handel
|
Leerplanrealisatie – opzetten uitwisselingsplatform
|
De deelnemers wisselen lesmateriaal uit rond o.a. peterschapsproject en het thema ‘verkopen moet je leren’
|
2e trimester
|
1 halve dag
|
Bedrijfseconomie
|
3e graad Handel
|
Leerplanrealisatie – opzetten uitwisselingsplatform
|
De deelnemers wisselen lesmateriaal uit rond o.a.gip, vakoverstijgend werk,stages …
|
2e trimester
|
1 halve dag
|
Bedrijfseconomie
|
3e graad Boekhouden-Informatica
|
Leerplanrealisatie – opzetten uitwisselingsplatform
|
De deelnemers wisselen lesmateriaal uit rond o.a.gip, stages,
|
2e trimester
|
1 halve dag
|
Secretariaat
|
3e graad Secretariaat-talen
|
Leerplanrealisatie – opzetten uitwisselingsplatform
|
De deelnemers wisselen lesmateriaal uit rond o.a.gip, stages, projecten, ….
|
2e trimester
|
1 halve dag
|
Personenzorg
|
leraren Verzorging , 7 TBZz
|
ICF: Vlaanderen breed
|
Theoretisch kader: halve dag
Praktische uitwerking, voorstellen lesmateriaal: 1 dag
Dit kader komt uitgebreid aan bod in de leerplannen, alle leraren van de beroepsgerichte vakken moeten dit kader kennen.
Organisatie Vlaanderen breed
|
Eerste trimester
|
theoretisch gedeelte: halve dag in oktober
praktische uitwerking 10/11:Hasselt
17/11: Gent
|
Personenzorg
|
Leraren GWW
|
Inspiratiedag
|
Organisatie: Vlaanderen breed
|
14/10/2015
|
|
Personenzorg
|
Leraren 7 KZ
|
Pedagogisch raamwerk kinderopvang
|
Het pedagogisch raamwerk is het kader om met het leerplan aan de slag te gaan in 7KZ
|
|
|
Personenzorg
|
leraren voeding studiegebied PZ:
|
actueel kijken naar voedingsvoorlichting en voedingsveiligheid
|
Organisatie Vlaanderen breed
|
Eerste trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
leraren BVL/ 2 STV:
|
actueel kijken naar huidige leerplan
|
|
Eerste trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
vakverantwoordelijken IO
|
intervisiegroep
|
Groep is reeds gevormd
|
Eerste en tweede trimester
|
Telkens een volledige dag
|
Personenzorg
|
Vakverantwoordelijken Voeding-Verzorging 2de graad
|
intervisiegroep
|
Groep is reeds gevormd
|
Eerste, tweede en derde trimester
|
3 keer een volledig dag (1 keer per trimester
|
Personenzorg
|
Vakverantwoordelijken Verzorging 3de graad/ specialisatiejaren
|
intervisiegroep
|
Groep is reeds gevormd
|
Eerste, tweede en derde trimester
|
3 keer een volledig dag (i keer per trimester
|
Personenzorg
|
Leraren VV 2de graad
|
Evaluatie- en reflectie-instrumenten opstellen
|
|
Tweede trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
Leraren VZ 3de graad – OH
|
Evaluatie- en reflectie-instrumenten opstellen
|
|
Tweede trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
Leraren 7 TBZz/ 7KZ
|
Implementatie leerplan
|
vervolgtraject
|
?
|
?
|
Personenzorg
|
VZ 3de graad / Specialisatiejaren
|
Expressie
|
Implementatie leerplan
|
Tweede trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
Alle leraren studiegebied PZ
|
relatiewijzer
|
Voor leraren die deze nascholing nog niet gevolgd hebben, ook interessant voor nieuwe leraren.
|
Derde trimester
|
3 en 4 maart 2016 ( de 2 dagen moeten gevolgd worden)
|
Personenzorg
|
Leraren VV 2de graad AD5
|
binnenklasdifferentiatie
|
|
Derde trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
Leraren VZ 3de graad AD5
|
binnenklasdifferentiatie
|
|
Derde trimester
|
Halve dag
|
Personenzorg
|
Leraren SW/NW in STW
|
binnenklasdifferentiatie
|
|
Derde trimester
|
Halve dag
|
SWeTe
|
3de graad IW
|
Voortraject nieuw leerplan IW
|
Voorscholing naar aanleiding van het invoeren van het nieuwe leerplan.
|
Verspreid over het schooljaar
|
3 Sessies
|