GOK-platform: algemeen
De GOK-platforms zijn lerende en interactieve gemeenschappen rond het gelijke onderwijskansenbeleid van de scholen. Tijdens de bijeenkomsten staat het delen van ideeën en materialen om het GOK-beleid in de school gestalte te geven, centraal. Tijdens de platforms willen we elkaar inspireren, aanmoedigen en leren van elkaars ervaringen. We doen dit meestal op thematische basis.
Er is minstens 1 samenkomst/trimester per onderwijsniveau/ per bisdom. Op verzoek van de deelnemers kunnen er bijkomende platforms worden georganiseerd. Deze laatste zijn in onderstaande lijst niet opgenomen.
GOK-platform I
In de regelgeving voor gelijke onderwijskansen is voorzien dat elke school in de loop van het tweede trimester van het tweede schooljaar van de driejarige GOK-cyclus een ‘zelfevaluatie’ uitvoert. Vanuit het cyclisch proces bekijken we het stappenplan om tot zelfevaluatie te komen, bespreken we modellen, en gaan we op zoek naar vindplaatsen van zichtbare en meetbare effecten van GOK in onze school. We reflecteren hierop vanuit onze eigen praktijk en delen onze kennis en ervaringen.