RSV aan jongeren met EMB is een nog vrij onontgonnen terrein. Hoe pak je het aan? Op welke manieren leren deze kinderen over RSV en hoe kan je hen zo kwaliteitsvol mogelijk benaderen?
Deze denkdag biedt een theoretisch kader dat kan getoetst worden aan de praktijk van de deelnemers. Kinderen met EMB leren vooral op een informele manier over RSV, via de manier waarop ze benaderd worden in de dagelijkse omgang. Het is belangrijk op een doordachte manier om te gaan met de verzorgingsmomenten, vormen van lichamelijk contact en privacy.
Omdat deze doelgroep functioneert op een laag cognitief ontwikkelingsniveau is het van belang een goed inzicht te hebben in de vroege fasen van de seksuele ontwikkeling. Maar ook de kalenderleeftijd van de jongere zelf is van belang en omwille van de leeftijd zijn een aantal gedragingen niet acceptabel. Hoe combineer je die gegevens om tot een verantwoorde aanpak te komen? Welke aanpak werkt en wat werkt niet?
Deze dag koppelt inzichten uit de wetenschappelijke literatuur aan de ervarignen van de deelnemers.