Werkwinkel 1: Schoolorganisatie gestoeld op het zorgcontinuüm
We delen de jongeren niet meer in volgens hun attest. We groeperen de leerlingen volgens de fase van de opleidingsvorm, maar nog specifieker volgens de leerlingenkenmerken en hun zorgnoden. Jongeren met verschillende attesten kunnen dus samen in een groep zitten, indien hun leerlingenkenmerken, noden dezelfde aanpak vereisen.
Zit je op Mars, Neptunus, Uranus, Jupiter, Mercurius of op de aarde… je krijgt wat je nodig hebt. Kathleen maakte voor de organisatie van de school een plan op waar ze duidelijk de zorgnoden, de klaskenmerken en de leerkrachtkenmerken in kaart brengt.
Werkwinkel 2: Van verbeteringsplan naar beleidsplan, van moeten naar mogen.
In een verbeteringsplan naar aanleiding van advies 3 wordt een strategische planning weergegeven die moet leiden tot het wegwerken van de vastgestelde tekorten.
Het SMART-karakter, de spreiding over 3 jaren en de systematische opvolging hebben ons geleerd dat zo’n strategisch plan een krachtig beleidsinstrument is.
We geven in deze workshop een korte toelichting bij een strategische planning en Arlette, Miek en Hilde vertellen over hun bevindingen.
Werkwinkel 3:
Hoe beginnen aan een navormingsplan ? Wat met individugerichte en teamgerichte vorming?
Koen brengt een voorbeeld.
Werkwinkel 4: Hoe breng ik de noden van de leerlingen in kaart aan de hand van het zorgcontinuüm ?
We overlopen de fasen van het zorgcontinuüm, welke aanpassing komt in welke fase, wanneer registreren wat je doet, wat betekent brede basiszorg in uw school?
Aan de hand van het voorbeelddocument van Jeanne gaan we in gesprek.
Werkwinkel 5: Werken met middenkader
Hoe ondersteunt het middenkader de kwaliteitsontwikkeling op je school ?
Zitten de juiste mensen op de juiste stoel ?
Hoe bekomen deze mensen het mandaat ? Hoe geeft de directeur het mandaat, hoe neemt de betrokkene het mandaat op, hoe krijgt hij het mandaat van het overige personeel?
In deze workshop vertrekken we vanuit een realistisch voorbeeld van Ria
Werkwinkel 6: Omgaan met veranderingsprocessen
Als directeur sturen we voortdurend veranderingen aan. Veranderingen zorgen voor onrust. Welke fasen dienen doorlopen te worden om constructief om te gaan met vernieuwingsprocessen. We reiken enkele kaders aan om op diverse manieren naar veranderingsprocessen te kijken. Peter Knapen geeft een aanzet waarop samen gereflecteerd wordt.
Werkwinkel 7: Hoe blijf ik uit de psychiatrie als de last mij over-K-last ? – Marcel Ooms & Wim Claes
Elke dag iets nieuws. Elk moment iets anders. Men raast maar door. Digitaal tijdperk, multiculturaliteit, leerplatvormen, taakgerichtheid, klasmanagement, leerplanwijzigingen. De veranderingen komen in een rotvaart op ons af. Ze overdonderen ons. Ze verpletteren ons. Niet passief blijven. Alert zijn. De kaas niet van ons brood laten eten. Veranderingen brengen spanningen mee. In je team. Bij jezelf. Bij je familie. Hoe ga je hiermee om ? Hoe pak je dit samen aan ? In een interactieve sessie gaan we aan de slag om te leren hoe je in deze mallemolen niet gek wordt.